حملات هوا پیمای بی‌سرنشین امریکا در افغانستان محدود می‌شود

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1
  • شناسه مطلب: 133540

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، قانون محرمانه‌ای را امضا کرده است که بر مبنای آن حملات پهپادی ضد تروریسم، در خارج از مناطق جنگی برای امریکا محدود می‌شود.

به گزارش نیویارک تایمز، دستورالعملی را که کاخ سفید روز جمعه، ۷ اکتبر، به پنتاگون و سی‌آی‌اِ فرستاده است، محدودیت‌های موقت را در برابر حملات پهپاد‌ی ضد تروریسم نهادینه می‌کند.

نیویورک‌تایمز این سند امضاشده محرمانه را ندیده است؛ اما یک مقام ارشد دولت امریکا به‌ شرط افشا نشدن نامش از امضای چنین سندی توسط بایدن خبر داده و گفته است که بر مبنای آن حملات پهپادی امریکا به شدت محدود می‌شود.

طبق این قانون، تائید آقای بایدن قبل از افزودن یک تروریست مظنون به لیست افرادی که می‌تواند برای «اقدام مستقیم» هدف قرار گیرد، ضروری است.

به نقل از گزارش، اتخاذ این سیاست نشان‌دهنده بازگشت به کنترل متمرکزتر تصمیم‌گیری‌ها در مورد عملیات کشتار هدفمند است که توسط باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا، اجرا می‌شد.

لیز شروود راندال، مشاور امنیت داخلی آقای بایدن، در بیانیه‌ای اذعان کرده است که رهنمودهای جو بایدن در استفاده از اقدامات مرگبار و عملیاتی خارج از مناطق خصمانه، مستلزم آن است که اقدامات ضد تروریسم ایالات‌ متحده بالاترین استندردهای دقت، از جمله شناسایی اهداف مناسب و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی را رعایت کند.

طبق قانون جدید، در حال حاضر تنها عراق و سوریه به‌ عنوان مناطق جنگی متعارف شناخته می‌شوند که این قوانین در این دو کشور اعمال نمی‌شود و فرماندهان در میدان، آزادی بیشتری برای دستور حملات هوایی یا حملات ضد تروریسم خواهند داشت.

قانون جدید بدان معنا است که امریکا قوانین جدید عملیاتی را در چندین کشور از جمله افغانستان، سومالیا، یمن و مناطق قبایلی پاکستان محدود می‌کند.

سی‌آی‌اِ در سال ۲۰۰۲، پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، از یک پهپاد مسلح جدید برای کشتن یک ستیزه‌جو استفاده کرد.

گفتنی است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین در اوایل دولت اوباما، از جمله در یمن با ظهور یک شاخه خطرناک القاعده، بیشتر شد.

با این حال، ایمن‌ الظواهری نیز از سوی امریکایی‌ها در یکی از حملات پهپاد‌ی در منطقه شیرپور شهر کابل کشته شد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟