حملات داعش در عراق و سوریه بعد از ترور سردار سلیمانی افزایش یافته است

  • انتشار: ۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 75996

پایگاه خبری آسوشیتدپرس در گزارشی می گوید به دنبال ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران ایران، تحرکات گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه افزایش یافته است.

این گزارش نوشت: به نظر می‌رسد خلافت داعش در سراسر عراق و سوریه بعد از شکستهای زیاد در سال ۲۰۱۹ از جمله کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه، از دست دادن بیشتر قلمروی خود و همچنین کاهش نفوذ رسانه‌ای و تبلیغاتی این گروه در شبکه‌های اجتماعی تضعیف شده است.

اما کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند، افزایش تنشها بین ایران و آمریکا و درگیری ناشی از آن بر سر حضور نظامی آمریکا در منطقه یک فرصت بازگشت برای این گروه افراطی فراهم کرده است و بقایای آن در حال شکل دهی گروههای چریکی طی یک سال گذشته هستند.

آسوشیتدپرس اضافه کرد، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه عملیاتهای خود علیه داعش را به مدت چند هفته به حالت تعلیق درآورده‌اند. از سوی دیگر، ایران و گروههای مورد حمایت این کشور نیز به جای تمرکز بر جنگ با داعش توجه خود را معطوف به اخراج نظامیان آمریکایی از غرب آسیا کرده‌اند. 

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از ساکنان و فعالان محلی نوشت، هسته‌های خفته گروه داعش حملات خود را در مناطق مختلف سوریه و عراق افزایش داده‌اند و طی چند ماه گذشته دهها نفر را کشته و یا مجروح کرده‌اند. 

همین ساکنان محلی و فعالان می‌گوید که این حملات از بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، شدت یافته است. 

با این حال این خبرگزاری می‌گوید که هنوز مشخص نیست آیا این پیامدها نتیجه حمله آمریکا به فرمانده سپاه قدس ایران است یا اینکه قبل از ترور سردار سلیمانی برنامه ریزی شده است. مقامات آمریکایی مدعی هستند که هیچ افزایش محسوسی در فعالیتهای داعش دیده نشده است. «جیمز جفری» فرستاده وزارت خارجه آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش مدعی است که شاهد افزایش حملات داعش بعد از ترور قاسم سلیمانی نبوده‌ایم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می‌گوید، به دنبال ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس که به درگیری ایران و آمریکا منجر شده، شبه نظامیان داعش فضای تنفسی به دست آورده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟