سازمان عفو بین‌الملل:

حقوق زنان و دختران خط سرخ جامعه جهانی در مذاکره با طالبان باشد

  • انتشار: ۹ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 129069

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که بستن مکاتب دخترانه در افغانستان تاثیر منفی غیر قابل‌‌ جبران بر آینده دختران می‌گذارد و جامعه جهانی باید در مذاکره با طالبان، حقوق زنان و دختران را خط سرخ خود قرار دهد.

در گزارش عفو‌ بین‌الملل آمده است که محرومیت دختران از حق تحصیل، تاثیر گسترده‌ای بر چشم‌انداز بازسازی اجتماعی و رشد اقتصادی افغانستان نیز خواهد داشت.

در این گزارش به نقل از یمینی میشرا، مدیر عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی آمده است که استناد طالبان به شریعت و فرهنگ افغانستان، یک ترفند قدیمی برای محروم‌کردن زنان و دختران از حقوق آنها است.

او توجیه‌ طالبان درباره بستن مکاتب را غیر قابل قبول خوانده و گفته است که این تصمیم نقض آشکار حق آموزش است که بر آینده میلیون‌ها دختر سایه افکنده است.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است که طالبان باید بدون تاخیر به دختران در هر سنی اجازه دهد که به مکتب بروند و از بهانه‌های بدبینانه برای پیشبرد برنامه تبعیض‌آمیز خود دست بردارند.

یمینی میشرا از اعتراضات زنان علیه سیاست‌های طالبان تقدیر کرده و گفته است که زنان و دختران در افغانستان، برای امید می‌جنگند و جامعه بین‌المللی نباید آنها را در این زمان حساس رها کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟