حضور معنا دار روحانی و پیام‌های مهم سیاسی!

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 115267

قبل از همه باید گفت این‌که بگوییم انتخابات ایران و تحولات آن هیچ ربطی به ما ندارد، حرفی بدون دلیل، تحکم و غیر قابل قبول است چون دنیا دنیای ارتباطات‌ است. هیچ واحد سیاسی و کشوری بدون ارتباط با واحدهای سیاسی و کشورهای دیگر قادر به تداوم حیات اقتصادی، سیاسی و امثال آن نیست؛ وقتی ارتباط بود تاثیر گذاری و تاثیر پذیری نیز هست.

پس تحولات سیاسی جهانی و منطقوی قطعا به همه و از جمله به ما ربط دارد چه رسد به تحولات کشوری مثل ایران که باهم دارای فرهنگ و زبان مشترکیم و در بردارنده چندین میلیون مهاجر و کار گر و تعداد زیادی از محصلین ماست که به خوبی بیانگر روابط نزدیک فرهنگی و اقتصادی میان مردم دو ملت است و فشارهای اقتصادی ناشی از تحولات اقتصادی ایران که علاوه بر مهاجرین بر مردم ما در داخل هم محسوس بود، نیز ثابت نمود که تغییر و تحول در ایران تا چه میزان به ما ربط دارد.

حال که ثابت شد به ما ربطی دارد، پس چه بهتر که همه و از جمله سران ما از برخی رفتارهای مثبت سران کشور همسایه یاد بگیرند و بدانند که در شرایط حساس ملی، منطقوی و بین‌المللی چگونه به نفع مردم و کشورشان باهم کنار بیایند و چطور باید با گفتار و رفتارشان پیام‌های مهم سیاسی و امیدوار کننده را به دیگران منتقل نمایند؟!

روحانی پس از مشخص شدن پیروزی رئیسی بلافاصله برای عرض تبریک به دفتر وی حضور یافت و حضورا در جمع تعدادی خبرنگاران موفقیتش را در جلب اعتماد مردم تبریک گفت و ایشان را فرد مدیر، مدبر و با تجربه معرفی نمود و صریحا اعلام همکاری کرد و دولت آینده را برخوردار از حمایت مردمی قلمداد نمود.

روحانی با این حضور معنا دارش سه پیام مهم ملی، منطقوی و بین‌المللی داشت:

روحانی در سطح ملی از یک طرف برای عموم مردمش امید داده فهماند که شرایط منطقوی و بین‌المللی اجازه رقابت‌های خانمانسوز داخلی را نمی‌دهد و مسئولان شما کنارهم اند و از طرف دیگر هشداری داد برای تندروان داخلی که خواب شما تعبیری جدی نخواهد شد و رئیسی کسی است که برخلاف نظر شما متعهد به برجام و معاهدات بین‌المللی خواهد ماند؛ همانگونه که در مناظرات تصریح بر اجرای برجام نمود.

در سطح منطقوی برای کشورهای همسایه سیگنال داد که باب مذاکرات با همه و از جمله با عربستان همچنان باز است و باز خواهد ماند و با تغییر رئیس جمهور بسته نخواهد شد؛ لذا فکری برگشت به تشدید بحران را نکنند.

روحانی برای دوستان و رقبای بین‌المللی ایران به خوبی پیام داد که تداوم مذاکرات هستی و گفتگوهای وین صرفا سیاست دولت وی نیست و نباید همه چیز را به ماندن و رفتن این دولت گره زد و باید آن را به حساب نظام گذاشت که فراتر از یک دولت است.

خلاصه روحانی و رئیسی با این حرکاتشان پیام‌های خوبی دادند که می‌شود الگوی مناسب برای همه و از جمله برای سران ما باشد تا شرایط حساس کشور، منطقه و جهان را درک نموده کنارهم بایستند و بدانند که در تفرق جز ذلت، هیچ خیری نبوده و نیست.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟