حضورِ گسترده استخباراتی آمریکادر افغانستان

  • انتشار: ۱۲ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 132116

از وقتی که مذاکرات دوحه میان ایالات متحده آمریکا و گروه طال‌بان جریان داشت، گمان غالب این بود که آمریکا از افغانستان خارج نمی‌شود؛ اما شیوه حضورش را تغییر می‌دهد. حضور توأمان سیاسی و نظامی آمریکا در افغانستان علاوه بر این که انتقادات داخلی علیه دولت‌های آمریکا را به همراه داشت، هزینه‌های هنگفتی نیز تحمیل می‌کرد. آمریکا در موافقت‌نامه دوحه که فقط بخش کوچکی از آن رسانه‌ای شد، از طالبان این اطمینان را گرفت که مانع حضور استخباراتی‌اش در افغانستان نشود. و…
کشته شدن رهبر القاعده در قلب کابل نشانگر حضور قوی و موثر استخبارات آمریکا در افغانستان است. بر خلاف آن‌چه در رسانه‌ها و انظار مردم گفته می‌شود، رابطه ایالات‌ متحده آمریکا و گروه طال‌بان بسیار هم خوب، دوام‌دار و عمیق است وخواهدبود. به رسمیت نشناختن حکومت طال‌بان از سوی آمریکا عوام فریبی بیش نیست وبا تحقق اهداف آمریکا ازسوی تالبان بزودی به رسمیت خواهد شناخت.
حضور استخباراتی ایالات متحده آمریکا در افغانستان برای مدیریت و راه اندازی جنگ‌ها و فتنه ها وتحرکات استخباراتی است که نیازمند فضای مبهم و یک اداره غیر رسمی، غیر مسئول است که ماهیت مبهم داشته باشد،که حاکمیت موجود چنین ویژگی هارا دارا می باشد.
این را هم بدانیم که آمریکا ضمن این‌که به برخی حرکت‌های نظامی علیه حاکمیت فعلی را اجازه خود نمایی می‌دهد؛ اما نمی‌گذارد به سقوط آن منجر شود. این حاکمیت باید حفظ شود تا آمریکا با خیال راحت مقاصد خویش را در منطقه دنبال کند.

زمان رضایی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟