حزب اسلامی حکمتیار و ادعای تازه در مذاکرات!

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 12812

یک مقام بلندپایه شورای عالی صلح می‌گوید با آمدن هیئت جدید حزب اسلامی توافقاتی‌که قبلاً شورای عالی صلح با هیئت نخست آقای حکمتیار دست یافته بود، با یک عقب‌گرد بسیار کلان مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از ماندگار، منبع می‌گوید که با آمدن هیئت جدید آقای حکمتیار و شامل‌شدن آنان در روند مذاکرات، به یک عقب‌گرد بسیار کلان به وجود آمده است. چنان‌که بسیاری از مواردی که قبلاً با هیئت حزب اسلامی زیر نظر امین کریم توافق داشتیم به شدت رد کردند و خواستار امتیازهای بسیار زیادی شدند. منبع می‌گوید که هیئت جدیدی که زیر ریاست آقای غیرت بهیر وارد کابل شده است، کارها را مشکل کرده‌اند و به نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای صلح با هیئت حکمتیار بی‌نتیجه بماند.

این منبع می‌گوید که هیئت اولیهٔ آقای حکمتیار فقط روی سه مورد تأکید داشت که از نظر ما قابل قبول نبود؛ یکی آن به دست آوردن سه شهرک در شهر کابل برای حکمتیار، اعضای حزب اسلامی و مهاجران کمپ شمشتو بود و مورد دوم هم حذف نام حکمتیار و حزب اسلامی از فهرست سیاه آمریکا و سازمان ملل و مورد سوم هم این‌که همه زندانیان حزب اسلامی به عنوان یک امتیاز باید قبل از هر نوع مذاکره‌ای رها شوند.

منبع می‌گوید که توافقات اولیه این بود که حزب اسلامی با توافق قانون اساسی و قوانین نافذه کشور از اغضای حزب اسلامی به سان همه شهروندان کشور و رهبران جهادی در ساختارهای دولتی طبق لزوم دید جاداده می‌شوند. هم چنان توافق کرده بودیم که رهبری حزب اسلامی به سان دیگر رهبران جهادی مورد حمایت و حفاظت نیروهای دولتی قرار می‌گیرد و از مشوره‌های او به سان دیگر رهبران و شخصیت‌های جهادی در همه امور از جانب رئیس جمهوری استفاده می‌شود. تنها موارد شهرک‌ها، حذف نام از فهرست سیاه از مشکل‌ترین بخش‌های توافق نامه بود که قبولی و یا رد آن به رئیس جمهور محول شده بود.

منبع می‌گوید که اما حالا هیئت حزب اسلامی با نشان‌دادن یک عقب گشت کامل، می‌گوید که باید بحث شهرک به حزب اسلامی و رهایی زندانیان حزب اسلامی و نیز حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه به عنوان گام‌های استقبال کننده دولت پیش از هر توافقی باشد و نیز برای دوصد تن از افراد آقای حکمتیار به شکل قانونی سلاح داده شود تا از آقای حکمتیار محافظت کنند. آقای حکمتیار باید به شکل خاص‌تری مورد حمایت دولت قرار گیرد و در این شب و روزها باید رسانه‌ها با القاب خوب از او یاد کنند.
منبع می‌گوید که حزب اسلامی می‌خواهد که آمریکا، پاکستان و چین باید در پای هر توافق نامه با حزب اسلامی امضا کنند؛ چیزی که در مخالفت با اصل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که ادعای هیئت حزب اسلامی بود، می‌باشد.

هم‌چنان پیشنهاد کرده‌اند که دولت باید آقای حکمتیار را به عنوان مشاور ارشد در امور سیاسی و کشورداری برگزیند در حالی که قبلاً توافق شده بود که آقای حکمتیار به سان دیگر رهبران جهادی به رئیس جمهور مشوره بدهد و رئیس جمهوری از مشوره آقای حکمتیار استفاده کند. حالا اعضای اعضای حزب اسلامی می‌خواهند که در نهادهای امنیتی به شکل خاص و نیز در نهادهای دیگر دولتی مثل شورای عالی صلح، شورای ملی و کابینه به شکل عام عضویت داشته باشند. حالا با پیشنهادهای جدید آنان کل توافقات قبلی به هم خورده شده است.

منبع می‌گوید که انتظار این بود که هیئت حزب اسلامی روز شنبه آخرین پیشنهادها و دیدگاه‌های شان را ارایه کنند تا در مورد آن فکر کنیم اما حالا به نظر می‌رسد که امیدواری‌ها برای دست یافتن به صلح با حز اسلامی یک بار دیگر به بن‌بست مواجه است خواست‌های هیئت حکمتیار روند مذاکرات را صدمه زده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟