حزب‌الله لبنان حداقل ۱۵۰ هزار موشک در اختیار دارد

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 116726

سایت شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش مفصلی از توان موشکی حزب الله ارائه کرد.

سایت شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی در این گزارش آورده است، حزب الله در حالی وارد جنگ دوم لبنان شد که ۱۵ هزار موشک در اختیار داشت. این تعداد پس از جنگ به ۷۰۰۰ موشک کاهش یافت اما امروز براساس اطلاعاتی که داریم می‌دانیم که حزب الله جدا از میزان برد و دقتی که موشک‌هایش دارند دست کم ۱۵۰ هزار موشک در اختیار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، نزدیک به ۴۰۰۰ موشک در جریان جنگ دوم لبنان به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شدند، موضوعی که میزان موفقیت حزب الله در تجهیز خود به اسلحه در دوره پس از عقب نشینی ارتش اسرائیل از لبنان در سال ۲۰۰۰ را ثابت می‌کند.

حزب الله لبنان ۱۰ سال پس از جنگ دوم لبنان نه تنها موفق به احیای زرادخانه اسلحه خود شده بلکه آن را به شکلی قابل ملاحظه چه از نظر کمی و چه کیفی گسترش داده است.

در گزارش مذکور به بخشی از صحبت‌های دکتر الی کرمون از مرکز هرتزلیا اشاره شده و آمده است، در جریان عقب نشینی اسرائیل از لبنان در سال ۲۰۰۰ ما تعداد زیادی اسلحه‌های مهم را به حال خود رها کردیم از جمله تانک‌ها و نفربرها و حزب الله این سلاح‌ها و استحکامات را به دست آورد. از سوی دیگر ایران که حزب الله را بازوی خود می‌داند اقدام به تجهیز این حزب به سلاح کرد.

دکتر کرمون افزود: از ابتدای سال ۲۰۰۵ زمانی که سوریه مجبور شد به دلیل فشارهای بین‌المللی از لبنان خارج شود بخشی از تجهیزات خود را به حزب الله منتقل کرد. وقتی که طبق قطعنامه سازمان ملل تعیین شد که شبه نظامیان در لبنان خلع سلاح شوند همه گروه‌های شبه نظامی این کار را انجام دادند به جز حزب الله و به لطف این اقدام حزب الله بیشتر حمایت شد.

در ادامه گزارش مذکور آمده است، بنابراین این مساله چگونه در آمار منعکس شد. طبق گزارش‌های برخی منابع عمومی که دکتر کرمون جمع آوری کرده است، حزب الله با آغاز جنگ دوم لبنان در ژوئیه ۲۰۰۶ ، ۱۰ تا ۱۶ هزار موشک و خمپاره که ۲۰ درصدشان دور برد بودند یعنی آنهایی که به حیفا و الخضیره می‌رسند. در اختیار داشت. براساس اطلاعات نیروی هوایی اسرائیل موفق شد ظرف ۳۰ ساعت اولیه جنگ مذکور بیشتر زرادخانه‌های دوبرد حزب الله را نابود کند از جمله موشک‌هایی که حزب الله در این جنگ استفاده می‌کرد، راکت‌هایی چون زلزال، فجر پنج، موشک‌های ۸۰ Cو نیز سامانه‌های دفاع موشکی نوع SA بودند. حزب الله در طول جنگ از ۲۴ تا ۳۰ آتشبار و راکت استفاده کرد که هر کدام توان حمل ۱۴ موشک را داشتند. در پایان جنگ تنها نزدیک به ۷۰۰۰ موشک و راکت برای حزب الله باقی ماند.

طبق همین گزارش، با وجود ضربه‌ای که حزب الله در جنگ خورده بود توانست در دهه گذشته دوباره خود را به اسلحه‌های مختلف تجهیز کند.

کرمون افزود: اسرائیل در نوامبر گذشته احتمال داد حزب الله توانسته نزدیک به ۱۵۰ هزار موشک و راکت در انواع مختلف ذخیره کند و همچنین موفق شده نیروی پیاده نظامش را که به حدود ۱۵۰ هزار تن می‌رسند ۱۵ هزار تن را در یگان‌های ویژه به صورتی گسترده آموزش دهد.

به نوشته ایسنا، در پایان این گزارش آمده است، براساس برآوردهای رژیم صهیونیستی حزب الله هزاران راکت در اختیار دارد که می‌توانند به مرکز صحرای نقب (واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی) و فراتر از آن برسند و این درحالی است که این حزب همچنان برای خرید موشک‌های زمین به هوای مدل SA17 و SA22 و نیز موشک‌های زمین به دریا تلاش می‌کند؛ مساله‌ای که می‌تواند تمامی قواعد بازی را بر هم بزند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟