حدود ۶۰۰ سرباز آمریکایی در کابل می‌مانند

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 115650

یک روز پس از پایان سفر دو روزه‌ی رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی به واشنگتن، یک دیپلمات ارشد امریکایی می‌گوید که شماری از سربازان این کشور برای تأمین امنیت سفارت، کارمندان و تجهیزات این کشور در کابل می‌مانند.

به‌گفته‌ی این دیپلمات، در حال حاضر صحبت در مورد قابلیت‌های بعدی و آمار مشخص این سربازان را مناسب نمی‌داند، اما “بحث دسترسی به حدود ۶۰۰ نظامی مطرح است”.

او در عین حال گفته است که ضرور است امریکا از کارمندان و تجهیزات خود در کابل در برابر حملات بالقوه‌ی احتمالی طالبان، داعش و دیگر گروه‌ها که قبلا به این کشور آسیب زده‌اند، حفاظت کند.

دیپلمات امریکایی علاوه کرده است که امریکا با مقام‌های ترکی درباره‌ی تأمین امنیت میدان هوایی کابل گفت‌وگو می‌کند، اما تا آن زمان نیروهای امریکایی «عجالتا» از تسهیلات خود در این میدان محافظت می‌کنند.

به‌گفته‌ی این دیپلمات، نیروهای ترکی بخش بزرگی از این مأموریت است که انتظار می‌رود امنیت و مصونیت پروازها را تضمین کنند. او در عین حال گفته است که تصمیم ترکیه مبنی بر گرفتن مسئولیت تأمین امنیت میدان هوایی کابل هنوز نهایی نشده است.

او افزوده است که امنیت و مصونیت پرواز در میدان هوایی کابل برای تمامی افغان‌ها، سفارت‌خانه‌ها و دیپلمات‌ها مهم است.

او در مورد فصل جدید روابط امریکا با افغانستان نیز گفته است که این فصل خیلی شبیه فصل گذشته‌ی روابط دو کشور است، اما با این تفاوت که نیروهای امریکایی به پیمانه‌ی زیادی در افغانستان حضور نخواهند داشت و تنها یک نیروی کوچک از سفارت و تسهیلات امریکا در افغانستان حفاظت می‌کنند.

دیپلمات امریکایی تأکید کرده است که کمک‌های اقتصادی، بشردوستانه و سیاسی امریکا به افغانستان مانند گذشته ادامه خواهد داشت.

او افزوده است که رییس‌جمهور غنی در سفرش به واشنگتن، با مسئولان سازمان اطلاعات مرکزی (سی آی ای) دیدار مهم داشته است. به‌گفته‌ی او، امریکا منافع قابل توجه در امر مبارزه‌ی مشترک با تروریسم با ریاست امنیت ملی افغانستان و دیگر نهادهای این کشور دارد.

او در ادامه علاوه کرده است که ایالات متحده با شرکای منطقه‌ای خود از جمله پاکستان، روسیه و چین تلاش می‌کند تا این کشورها با استفاده از نفوذشان طالبان را به سهیم‌شدن در گفت‌وگوهای معنادار صلح وادار کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟