جو بایدن: آمریکا نیروی نظامی به اوکراین نمی‌فرستد

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 124967

به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرد ظرف چند روز آینده پیشنهاد‌هایی را در راستای گفتگوی مجازی روز سه شنبه برای جو بایدن درباره موضوع اوکراین ارسال خواهد کرد.

بایدن نیز در جمع خبرنگاران ابزار امیدواری کرد تا روز جمعه پیشنهاد‌هایی در زمینه دیدار مقامات عالی رتبه آمریکا و روسیه یا متحدان اصلی ناتو در زمینه نگرانی‌های مسکو نسبت به ناتوی بزرگ دریافت کند.

بایدن در ادامه گفت: ما تعهد کامل برای دفاع از متحدانمان در ناتو در صورت حمله به آن‌ها داریم، ولی این تعهد ما شامل اوکراین نمی‌شود.

رییس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا از نیرو‌های آمریکایی برای مقابله با تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین استفاده خواهد کرد گفت: این گزینه در حال حاضر روی میز نیست.

وی تاکید کرد: البته این بستگی به خواسته متحدانمان در ناتو دارد، ولی این نظریه که آمریکا به دنبال اقدامی یک جانبه برای مقابله با حملات روسیه علیه اوکراین باشد در حال حاضر مطرح نیست.

بایدن تصریح کرد: در گفتگوی روز شنبه به پوتین به طور واضح توضیح داده شد در صورت حمله نظامی به اوکراین پیامد‌های اقتصادی سنگینی همچون گذشته در انتظار مسکو خواهد بود.

هیچ یک از طرفین بعد از این تماس تلفنی از توافق صحبت نکردند، اما موافقت کردند که درباره آنچه کرملین وضعیت پیچیده تقابل نامیده گفتگو کنند.

ولادیمیر پوتین نیز در این باره در جمع خبرنگاران گفت: ما توافق کردیم که این بحث را ادامه دهیم و این کار را به صورت اساسی دنبال خواهیم کرد. ما در آینده نزدیک نظرات خود را به آمریکا تحویل خواهیم داد و انتظار داریم طرف آمریکا آن‌ها را در نظر بگیرد.

کاخ سفید نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن تا ساعاتی دیگر قرار است با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین و گروهی از کشور‌های حاشیه شرقی ناتو صحبت کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟