جولان کرونا در میان کشمکش مقامات سیاسی آمریکا

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 98978

دویچه وله آلمان در گزارشی به اوضاع این روزهای آمریکا پرداخت که شیوع کرونا به اوج خود رسیده است، در حالیکه مقامات سیاسی آن به کشمکش انتخاباتی مشغولند.

به گزارش خبرگزاری اطلس دویچه وله آلمان در گزارشی به اوضاع بهم ریخته سیاسی آمریکا در میان اوج شیوع کرونا پرداخت و نوشت: در حالی که جو بایدن درباره پیامد‌های مرگبار تاخیر در انتقال قدرت برای مردم آمریکا هشدار می‌دهد؛ کرونا در بسیاری از ایالت‌های آمریکا در حال طغیان و گرفتن قربانیان بیشتر است و گفته می‌شود اگر اقداماتی جدی و قاطع انجام نگیرد، صد و پنجاه هزار نفر دیگر تا اواسط ژانویه جان خود را از دست خواهند داد.

بایدن همچنین از دولت ترامپ خواست به تیم وی امکان لازم برای هماهنگی درباره اجرای برنامه مقابله با همه گیری کرونا را بدهد؛ این در حالیست که ترامپ تاکنون از هر گونه همکاری برای انتقال قدرت به تیم بایدن سر باز زده و به جای آن تمرکز خود را به منازعه بر سر شکست انتخاباتی خود گذاشته است.

بایدن در نشست خبری که در دلاور برگزار شده بود گفت: اگر نتوانیم هماهنگی کنیم انسان‌های بیشتری می‌میرند؛ واکسن نیز مساله مهمی است و باید ببینیم چگونه می‌خواهیم واکسن را به دست آوریم و چگونه می‌خواهیم واکسن را به سیصد میلیون آمریکایی برسانیم. از این رو اهمیت زیادی دارد که اقداماتی برای رساندن این واکسن به افراد نیازمند اولویت دار انجام گیرد و هماهنگی لازم با سازمان جهانی بهداشت نیز صورت گیرد، زیرا جهان نیز با این مساله روبروست. اگر قرار باشد تا بیستم ژانویه صبر کنیم تا این برنامه به اجرا گذاشته شود، یک و نیم ماه از برنامه عقب می‌مانیم. برای همین بسیار ضروری است که این هماهنگی همین الان انجام گیرد و با سرعت نیز این کار دنبال شود.

در همین حال گروه مشاوران علمی جو بایدن نیز با شرکت‌های داروسازی دیدار کرده اند تا درباره واکسیناسیون ملی، بدون کمک گرفتن از دولت ترامپ گفتگو کنند، زیرا اوضاع در آمریکا به صورت فزاینده‌ای جدی‌تر می‌شود. آمریکا بیشترین موارد ابتلا و مرگ را از زمان شروع این همه گیری تجربه می‌کند و موارد جدید ابتلا در ماه جدید بیش از دو برابر شده اند.

ایالت‌های مرکزی مانند داکوتای شمالی و جنوبی، آیووا، وایومینگ و ویسکانسین از رسیدن شمار افراد بستری شده به حد نصاب جدید خبر می‌دهند.

بیشترین موارد ابتلا نیز در ایالت‌های پرجمعیت آمریکا یعنی کالیفرنیا، تگزاس، ایلینوی، جرجیا و میشیگان گزارش شده اند و فقط در تگزاس، بیش از یک میلیون مورد ابتلا و بیست هزار کشته از کرونا، این ایالت را یکی از آسیب دیده‌ترین ایالت‌های آمریکا کرده است.
در ال پاسو که نزدیک مرز مکزیک قرار دارد، دیگر کسی از دیوار مرزی صحبت نمی‌کند، زیرا همه گیری در حال طغیان و شمار مبتلایان در حال افزایش است. در حال حاضر مقامات درمانی در این شهر در حال مذاکره با شهر‌های اطراف هستند تا در صورت تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های ال پاسو، بیماران مبتلا به کووید به بیمارستان‌های شهر‌های دیگر منتقل شوند.

هر چند صحبت‌های گسترده‌ای درباره لزوم آماده شدن برای زمستانی سخت، مدت‌ها بود که در آمریکا مطرح می‌شد، ولی گمان می‌رود ظرفیت منابع موجود، نه در ال پاسو بلکه در سراسر آمریکا در حال تکمیل است.

در گورستان‌های این شهر نیز اوضاع چندان مساعد نیست؛ ماشین‌های حمل جنازه به صورت مداوم بین بیمارستان‌ها و گورستان‌ها در رفت و آمد هستند و گاه فاصله بین درگذشت یک نفر و تدفین وی ممکن است یک هفته طول بکشد؛ فقط در یک گورستان، به گفته مقام محلی، تا چندی پیش فقط سی مراسم تدفین در ماه انجام می‌شد، ولی اکنون به هشتاد مراسم در ماه رسیده است.

تلاش مقامات برای قطع زنجیره انتقال نیز آسیب شدیدی به کسب و کار‌ها وارد کرده است؛ در ال پاسو از ساعت ده شب به بعد منع رفت و آمد برقرار می‌شود و در طول روز نیز بسیاری مجبور به خانه نشینی شده اند.

بازار‌های مرکزی در ال پاسو به نظر منطقه‌ای متروکه می‌آیند و بسیاری از رستوران‌ها نیز در این شهر مجبور به تعدیل گسترده نیروی کار خود شده اند.

در این شهر، برای بسیاری هنوز رقابت‌های انتخاباتی تمام نشده است؛ عده‌ای با امید به اینکه دولت بایدن از آن‌ها حمایت خواهد کرد، به دموکرات‌ها رأی داده اند و عده‌ای با این تصور که جمهوری خواهان از کسب و کار آن‌ها حمایت می‌کنند، به ترامپ و جمهوری خواهان رأی داده اند. با این حال تنها چیزی که در این میان سیاسی کاری ندارد ویروس کروناست و ساکنان ال پاسو، خواه طرفدار ترامپ باشند یا بایدن، در هراسی که از ویروس کرونا دارند با همدیگر مشترکند.

در کنار اقداماتی که کشور‌های دیگر برای کنترل ویروس کرونا انجام داده اند، کسی نمی‌تواند در آمریکا مدعی شود که ویروس آن‌ها را غافلگیر کرده است، زیرا پزشکان از ماه‌های آوریل و مارس هشدار می‌دادند باید راهبردی مشخص و مدون برای مقابله با همه گیری کووید طراحی و اجرا شود، زیرا این ویروس به زودی بار دیگر ظاهر می‌شود و انتقام خواهد گرفت.

گفته می‌شود در صورتی که گام‌هایی بسیار سخت گیرانه برای مقابله با گسترش کرونا انجام نگیرد، تا اواسط ژانویه، صد و پنجاه هزار نفر دیگر جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست می‌دهند، ولی مشکلی که در آمریکا و کشور‌های دیگر دنیا وجود دارد این است که مردم نه از نظر اقتصادی دیگر توانی برای قرنطینه عمومی دارند و نه دیگر تحمل قرنطینه عمومی برای یک دوره دیگر در جوامع مختلف از جمله آمریکا وجود دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟