جهان در قرن ۱۳ میلادی

  • انتشار: ۱۱ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 135518

بانو آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل پس از سفر به افغانستان و دیدار با سران طالبان، اظهار داشت که دیدگاه طالبان عقب‌ مانده و از قرن ۱۳ میلادی جلوتر نیامده است و کشورهای جهان باید کمک کنند تا این گروه به قرن ۲۱ بیاید.
سخنان این سیاست‌مدار مسلمان نیجریایی، از اشراف و آگاهی تاریخی وی از جهان در قرن ۱۳ حکایت دارد. سده ۱۳ میلادی یا قرن سیزدهم میلادی در تقویم گریگوری به فاصله سال‌های ۱۲۰۱ تا ۱۳۰۰ میلادی گفته می‌شود. این سده بخشی از قرون وسطی به حساب می‌آید که در اروپا چرخ تفتیش عقاید کلیسا و صاحبان قدرت، انسان‌های نواندیش، دانشمند و فهمیم را قربانی می‌کرد.

به عبارت دیگر، تفتیش عقاید و بازجویی دینی که به انگیزیسیون هم شهرت دارد، به معنی سرکوب، آزار رساندن و جلوگیری از آزادی بیان افراد به دلیل باورهای آنان است. در تعبیری دقیق‌تر، تفتیش عقاید به اَعمالِ سرکوب‌گرایانه‌ای گفته می‌شود که افرادی با انحصار قدرت، مردم را به دلیل باورهایی که دارند، مورد شکنجه و سرکوب قرار می‌دهند و مخالفان فکری خود را نیز از جامعه به حاشیه می‌رانند.

جدا از این، زنان در قرن سیزدهم در اروپا، انسان‌ کامل شمرده نمی‌شدند و از آنان به عنوان کالا و ابزار استفاده می‌شد.
از طرف دیگر، در قرن ۱۳ میلادی اوضاع در شرق از جمله خراسان که افغانستان فعلی بخشی از آن بود هم به نفع انسان، علم و پیشرفت نبود زیرا مغولان هجوم آورده بودند و در حال نابودی یک تمدن بودند. لذا آمنه محمد با اشراف بر رویدادهای جهان در قرن ۱۳ میلادی و درک تفکر طالبان در ۲۱، این گروه را متعلق به ۸۰۰ سال پیش دانسته و از جامعه جهانی خواسته است که طالبان را به هشت قرن بعد یعنی قرن ۲۱ میلادی بیاورند که بعید است این تغییر به زودی رخ دهد.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟