جنگ بیست سالهٔ اخیر، توهین وکشتار شهروندان!

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 99004
انفجار

اگرچه اعتراف و بر ملاسازی جنایت عساکر نخبهٔ استرالیایی در افغانستان و تعقیب قضایی این جنایات یک گام مثبت است اما همین یک نمونه نشان می دهد که حضور نیروهای خارجی در افغانستان در پهلوی فوائدی که داشته، خالی از زیان های انسانی و معنوی سنگین برای مردم این کشور نبوده است.

تلفات انسانی بمباردمان ها، شکستن حرمت خانواده ها، رفتار خشونت آمیز با افراد ملکی، دستگیری ها بر اساس گزارش های غیر موثق، تعذیب و شکنجه و حبس طولانی مدت دستگیر شدگان بعضا بی گناه، بها ندادن به جان و مال و حیثیت مردم، اهانت به عرف و فرهنگ و سنت های رایج در میان مردم و کشتن انسان ها صرفا به خاطر این که مثلا در طیاره برای هفت نفر جای نیست، یکی باید کشته شود ! و قضایای از این قبیل داغ هایی هست که در دل این کشور و این ملت سال ها و دهه ها باقی خواهد ماند.

هنوز زود است، باید منتظر ماند و‌دید تا ماجراها و واقعات غم انگیز تری افشا شود.
کشورهایی که حضور قوی تر و پر رنگ تر داشته اند طبعا خطاهای بیشتر ی مرتکب شده اند.
اما کشتار بیرحمانه ای که طالبان داشته اند و قتل و ترور و وحشت و مصیبتی که اینان ایجاد کرده اند هزار برابر حضور خارجی ها خسارتبار بوده است، خارجی اگر جان مسلمان افغانی برایش اهمیتی ندارد، آیا طالبان هم با آن ادعای دینی چنین دیدی دارند؟ مگر همین طالبان عامل کشاندن پای خارجی ها به کشور نبوده و نیستند؟ از هر طرف که ببینیم بازهم بار سنگین گناه خرابی و بر بادی کشور و کشتار مردم متوجه طالبان می شود و تاریخ آنان را مقصر می شمارد.

سید آقا حسین فاضل سانچارکی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟