جلوگیری از از قاچاق بیش از ۵۰۰ اثر باستانی به بیرون از افغانستان در یک سال گذشته

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 139650

مسوولان موزیم ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، می‌گویند در یک سال گذشته به کمک وهمکاری نیروهای امنیتی این گروه بیش از ۵۰۰ اثر باستانی را از نزد قاچاقچیان در سراسر کشور ضبط و به موزیم ملی انتقال داده اند.

مسوولان ملی همچنان می‌افزایند که در دست کم شش ماه اخیر بیش از ۴۰۰ اثر دیگر از طریق حفریات بدست آمده که هم اکنون در موزیم ملی افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

زبیرعبادی، سرپرست موزیم ملی افغانستان به رسانه‌ها گفت: «در شش ماه همین سال به کمک نیروهای امنیتی از قاچاق اضافه تر از ۴۰۰ الی ۵۰۰ اثر جلوگیری صورت گرفته و به موزیم ملی تسلیم داده شدند. همچنان ۴۰۰ قلم دیگر از طریق حفریات ریاست باستان شناسی آثار، رسماً برای ما تسلیم داده شدند و ما شماری از آن را در برنامه تجلیل از میراث‌های فرهنگی به نمایش گذاشتیم.»

مسوولان این مکان فرهنگی همچنان می‌گویند که آثار تاریخی و فرهنگی فراوانی در این موزیم موجود است و روزانه شماری زیادی از شهروندان کشور به شمول شاگردان مکاتب، خانواده‌ها و نیز تعدادی از گردشگران خارجی برای بازدید از اثرهای موجود به این موزیم مراجعه می‌‌کنند.

گفتنی است در هفته گذشته به مناسبت روز جهانی موزیم، بیش از ۱۰۰ اثر باستانی بدست آمده از مس عینک لوگر در موزیم ملی افغانستان برای بازدید کنند‌گان به نمایش گذاشته شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟