جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد افغانستان

  • انتشار: ۲۱ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 112595

پس از حمله مرگبار به دانش‌آموزان یک مکتب در غرب کابل، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه‌ای در مورد شیوه حمایت از دولت افغانستان با یکدیگر گفتگو کردند.

در آستانه بیرون رفتن نیروهای خارجی از خاک افغانستان، دولت‌های اروپایی در صدد مشخص کردن این موضوع هم هستند که از این پس چه نوع حضور دیپلماتیکی در افغانستان داشته باشند و چه کسی امنیت ماموران آنها را تأمین خواهد کرد. اروپایی‌ها البته تمایلی هم ندارند که بیرون رفتن‌شان از افغانستان به منزله رها کردن افغانستان به حال خود تلقی شود.

هایکو ماس؛ وزیر امور خارجه آلمان به خبرنگاران در بروکسل گفت: «پس از حملات وحشتناک روزهای اخیر، برای اتحادیه اروپا روشن ساختن این موضوع بسیار مهم است که جامعه و دولت افغانستان می‌توانند روی حمایت اروپا حساب کنند.»

ماس گفت:«ما همچنان بودجه کافی برای بازسازی غیرنظامی افغانستان را فراهم کرده و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا مذاکرات صلح جاری به نتیجه برسد.»

هایکو ماس روز دوشنبه گفت هر کسی در آینده کنترل افغانستان را در دست داشته باشد، اتحادیه اروپا همواره در زمینه دستاوردهای ۲۰ ساله در این کشور، یعنی ساختار حکومت، حقوق زنان، آموزش به مسئولان کابل کمک خواهد کرد.

او این دستاوردها را «پیش‌شرط»هایی خواند که نباید «ضایع» شوند.

با آغاز خروج نیروهای خارجی نگرانی در مورد افزایش خشونت در افغانستان و تسلط دوباره طالبان مطرح می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟