جلال الدین حقانی یکی از دست آموزان انگلیس مُرد!

  • انتشار: ۱۳ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 46894

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که جلال الدین حقانی یکی از رهبران گروه‌های تروریستی و عضو شبکه رهبری گروه طالبان در اثر بیماری مرد.

از دوران جهاد با روس‌ها درباره این فرد خاطره ای دارم. در آن زمان تلویزیون خیلی کم بود. بیشتر خبرها از طریق رادیو دریافت می‌شد، از جمله خبرهای بی بی سی. یک شب رادیوی فارسی بی بی سی مصاحبه ای داشت با جلال الدین حقانی بعنوان یکی از فرماندهان ارشد مجاهدین. وی که در جنگ زخمی شده بود برای درمان به لندن برده شده بود. یکی از سوال‌های خبرنگار از حقانی این بود که برداشت و نظر شما درباره جامعه انگلیس چیست؟

وی در پاسخ گفت که من در انگلستان “حیوانات دوپا” را دیدم. این سخن در واقع ذهنیت بسته و ارتجاعی وی را تبارز می داد.

من در همان لحظه این مسئله در ذهنم خطور کرد که درافغانستان ده‌ها مجاهد و فرمانده زخمی می‌شوند؛ آنان یا در داخل افغانستان و یا در کشورهای همسایه درمان می‌شوند. چطور است که جلال الدین حقانی با این طرز تفکرمتحجرانه و بدوی باید در انگلستان درمان شود؟ باید درعقبه این لطف و توجه حکومت انگلستان ایده ای و برنامه ای باشد! حالا بعد از چند دهه معلوم گردید که گروه‌ها و عناصر تروریست و افراطی در واقع پرورش یافته دستگاه استخباراتی انگلیس می‌باشند که بنابرموقعیت‌ها و شرایط سیاسی و اجتماعی از آنان کار می‌گیرد. همانگونه که امروز ایالات متحده امریکا از یک سوی بعنوان سردمدار مبارزه با تروریسم مطرح است، اما ازسوی دیگر گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را در منطقه و افغانستان ایجاد نموده و حمایت می‌کند!

یادآوری این مسئله هرگز به معنای فرافگنی علل و دلایل داخلی به بیرون نیست. بلکه نشان می‌دهد که دستگاه‌های استعماری چگونه برای منافع خود از خلاء ها و زمینه‌های موجود با چه پوشش‌های فریبنده و از چه عناصری بهره برداری می‌نمایند.

شکور اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟