ثبت سه مورد قارچ سیاه در میان بیماران کرونایی افغانستان

  • انتشار: ۱۲ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 115978

وحید مجروح؛ سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که طی سه روز گذشته، سه مورد بیماری قارچ سیاه در میان بیماران کرونایی در ولایت‌های کابل، بغلان و سمنگان شناسایی شده‌است.

سرپرست وزارت صحت عامه، امروز شنبه، ۱۲ سرطان در یک نشست خبری گفت که این سه مورد قارچ سیاه بر اساس علایم کلینیکی در میان بیماران کرونایی شناسایی شده که از این نظر در مورد صحت تشخیص آن‌ها شکی وجود ندارد.

آقای مجروح گفت که بیماری قارچ سیاه، از جمله بیماری‌های نادر است و در چند سال گذشته، موارد آن در افغانستان ثبت نشده‌بود.

به گفته او «این بیماری افرادی را مبتلا می‌کند که سیستم ایمنی‌شان آسیب دیده باشد. کرونا زمینه‌ساز ابتلا به قارچ سیاه است و امکان مرگ ناشی از آن، ۵۰ درصد است. این بیماری از یک فرد به فرد منتقل نمی‌شود.»

به گفته مجروح، دو مورد بیماری قارچ سیاه، در کابل شناسایی شده‌است که مورد دوم آن از ولایت بغلان به کابل آورده شده و موردم سوم هم امروز در ولایت سمنگان شناسایی شده‌است.

سرپرست وزارت صحت عامه گفت کسانی که بیماری ویروسی بدن آن‌ها را به صورت پیوسته مورد حمله قرار دهد، در معرض ابتلا به قارچ سیاه قرار دارند. به گفته او قارچ سیاه در کشورهای مختلف که ویروس کرونا در آن‌جا شیوع یافته، ثبت شده‌است.

او هشدار داد که در صورت بی‌توجهی مردم به ویروس کرونا، چالش گسترش قارچ سیاه در کشور بیش‌تر خواهد شد.

با این حال، وزارت صحت عامه می‌گوید که تدابیر جدی را برای پیش‌گیری از ابتلا به قارچ سیاه و درمان بیماران آن روی دست گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟