تیم فنی ایران مقدار آب بند کجکی افغانستان را بررسی می‌کند

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 139110

در ادامه کش‌وقوس‌ها میان دولت ایران و طالبان بر سر چگونه‌گی تامین حقابه ایران از دریای هیرمند، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به تازه‌گی گفته است که یک هیات فنی این کشور برای سنجش مقدار آب موجود در بند کجکی، به افغانستان زیر کنترل طالبان سفر می‌کند.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، گزارش داده که این موضوع ناوقت روز چهارشنبه، ۲۷ ثور، در جلسه پی‌گیری حقابه ایران از دریای هیرمند در ساحه چابهار سیستان و بلوچستان این کشور مطرح شده است.

عبداللهیان گفته است که در آخرین صحبتی که با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان داشته، این گروه به تامین حقابه ایران متعهد است اما کمبود آب در بند کجکی را از علت‌های عدم رهاسازی آب به جانب ایران می‌داند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است: «ما به آن‌ها اعلام کردیم طبق کارشناسی، عکس‌های ماهواره‌ای و ارزیابی تیم مشترک میزان آب را بررسی کنند و آب رهاسازی شود. تیم کارشناسی ما آماده است تا به افغانستان سفر کند و این مساله را بررسی کنند که واقعاً سد کجکی آب دارد یا نه. بعد این مساله معلوم می‌شود.»

ظاهراً دولت ایران نسبت به دلیل مطرح شده از سوی طالبان بی‌باور است و می‌خواهد که از کمبود آب در بند کجکی در جنوب افغانستان مطمئن شود.

پیش از این، وزیر امور خارجه ایران در پی افزایش انتقاد‌ها از ناکارایی دیپلماسی این کشور در مورد تامین حقابه ایران از دریای هیرمند، در صحبت تلفونی با امیرخان متقی، به او گفته است که عدم توجه طالبان به حقابه ایران روی روابط این کشور با طالبان تاثیرگذار است.

طالبان در پی بالا گرفتن انتقادها در ایران نسبت به حقابه این کشور از دریای هیرمند، پابندی‌شان را به تامین حقابه ایران اعلام کرده‌اند.

اخیراً سرپرست وزارت امور خارجه طالبان گفته است که اگر ایران حقابه‌اش را می‌خواهد منتظر باران باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟