توماس وِست: جهان برای تغییر سیاست طالبان در قبال زنان و دختران متحد است

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130653

توماس وِست، نماینده‌ ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان می‌گوید که جهان در فراخوان از طالبان برای تغییر سیاست‌های محدودکننده‌ی این گروه درباره‌ی حقوق زنان و دختران افغان متحد است.

او (سه‌شنبه‌شب، ۳ جوزا) در تویتی نوشته است که جهان هم‌چنین خواستار دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و تمرکز بر ثبات اقتصادی در افغانستان است.

این مقام امریکایی، بیانیه‌ی اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی افغانستان را مهم خواند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در یک بیانیه‌ی مشترک درباره‌ی نقض فزاینده‌ی حقوق بشر و آزادی‎های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان نگرانی عمیق‌شان را ابراز کرده‌اند.

آنان از طالبان خواسته‎اند که به سرعت از سیاست‌ها و اقداماتی که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند، عقب‌نشینی کنند.

اعضای شورای امنیت بر مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان تأکید کرده و گفته‌اند که این محدودیت‎ها با انتظارات جامعه‌ جهانی و تعهدات طالبان به مردم افغانستان در تضاد است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های گسترده علیه زنان وضع کرده‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب محروم هستند و زنان کارمند در ادارات دولتی نیز خانه‌نشین شده‌اند. طالبان در آخرین مورد بر پوشش زنان محدودیت وضع کرده و گفته‌اند که زنان بالغ باید روی‌‎‌شان را در فضای عمومی بپوشانند. این دستور بر مجریان زن تلویزیون‌ها نیز عملی شده‌ است که انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟