تولید برق از زباله چه مراحلی دارد؟

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 84232

امروزه تفکیک، بازیافت و استفاده از زباله به عنوان یکی از شاخص های توسعه پایدار برای کشورهای جهان به حساب می آید. در این راستا تولید برق از زباله در اکثر دول توسعه یافته مورد اجرا قرار گرفته است.

از بین رفتن منابع انرژی و بروز مشکلاتی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، افزایش جمعیت در شهرها و
بسیاری مسائل و مشکلات دیگر باعث تولید زباله های آلی می شود که سال هاست بدین واسطه سلامت جامعه بشری به خطر افتاده است.

تولید انرژی از زباله به منظور به دست آوردن برق و یا گرما نوعی از بازیابی انرژی می باشد که امروزه در کشورهای مختلف جهان در حال انجام است.

اهمیت تولید برق از زباله

دلایل متعددی وجود دارد که دولت های جهان و سرمایه گذارن به فکر تولید برق از طریق انرژی های تجدید پذیر افتاده اند.

عواملی چون کاهش ذخایر نفتی و گازی، افزایش و بالا رفتن قیمت نفت، مشکلات زیست محیطی، تشدید مجادلات
سیاسی و نظامی در مناطق نفت خیز و بسیاری مسائل دیگر باعث شده است دولت ها برای جبران مشکلاتی که عمدتا خود انسان باعث به وجود آمدن آن هستند، مسائلی چون تولید برق از زباله و سایر انرژی های تجدید پذیر را در دستور کار خود قرار دهند.

تولید برق از زباله
تولید برق از زباله

سال های زیادی است که بشر، حیات خود را به نفت، این طلای سیاه وابسته می بیبند و این وابستگی باعث شده است پایان یافتن ذخایر نفتی، زنگ خطری جدی باشد برای کشورهای نفت خیز دنیا.

از این رو تولید برق از زباله به عنوان یکی از انرژی های تجدید پذیر می تواند جایگزین مناسبی برای این نیاز جوامع باشد که این خود گویای اهمیت این موضوع است.

وضعیت کشورهای جهان در تولید برق

کشور سوئد در زمینه تفکیک، بازیافت و استفاده از زباله برای تبدیل آن به انرژی به عنوان یکی از موفق ترین کشورهای جهان قدم در این عرصه گذاشته است.

در سال ۱۹۷۵ فقط ۳۸ درصد از زباله های خانگی در این کشور بازیافت می شد اما امروزه این رقم به ۹۹ درصد ارتقاء یافته است که این آمار شاید در میان کشورهای جهان اول باشد.

در این کشور ۳۲ کارخانه زباله سازی وجود دارد که به کار تولید برق از زباله مشغول هستند. در سال ۱۹۰۴ اولین کارخانه به این منظور در کشور سوئد راه اندازی شد.

یکی از دلایل پیشرفت این کشور در خصوص تولید برق از زباله قوانین و مقرراتی است که این کشور در خصوص محیط زیست و استفاده از سوخت های فسیلی وضع کرده است.

کشور انگلستان نیز در تلاش است تا با راه اندازی نیروگاه های تولید برق از زباله هم بتواند فرصت های شغلی مناسبی برای مردم این کشور فراهم کند و هم بتواند نرخ بازیافت زباله های خانگی را تا رقم ۶۵ درصد طی سال های آینده افزایش دهد.

جالب است بدانید تاریخچه اولین زباله سوز در سال ۱۸۷۴ به کشور انگلیس بر می گردد. در آمریکا نیز اولین بار در سال ۱۸۸۵ در یکی از جزایر شهر نیویورک اولین زباله سوز ساخته شد.

در کشور دانمارک اولین زباله سوز در سال ۱۹۰۳ در فرید ریکز برگ طراحی و ساخته شد. همچین در سال ۱۹۰۵ اولین زباله سوز در جمهوری چک در برنو احداث شد.

مراحل تولید برق از زباله

سوزاندن مواد آلی مانند زباله برای تولید انواع انرژی از جمله برق از رایج ترین اهداف تبدیل زباله به انرژی می باشد. تمام کارخانه هایی که به این منظور کار می کنند باید تماما با استانداردهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در خصوص تولید گازهایی که از احتراق زباله شکل می گیرند مورد آزمایش کامل قرار دهند.

به وسیله دستگاه های زباله سوز پیشرفته حجم زباله اصلی به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند و با توجه به ترکیب و درجه حرارت آن می تواند منجر به بازیافت فلزات از خاکستر حاصل از احتراق زباله ها شوند.

زباله سوزها قادر به انتشار ذرات ریز، فلزات سنگین، دیوکسین و گازهای اسیدی هستند.

در هنگام سوزاندن زباله ها به منظور تولید برق باید در خصوص دفع خاکسترهای سمی باقی مانده مدیریت صحیحی شکل بگیرد.

زیرا بنا بر برخی باورها، زباله سوزها باعث از بین رفتن و نابودی منابع با ارزش می شوند که همین عامل سبب می شود انگیزه برای بازیافت زباله و استفاده از آن در خصوص تولید انرژی کاهش پیدا کند.

بشر در آینده ای نه چندان دور به تکنولوژی هایی دست پیدا خواهد کرد که به وسیله آن بتواند بدون سوزاندن و احتراق مستقیم به تولید گرما و برق از زباله دست بزند. تولید برق از زباله بدون احتراق روشی است که میزان برق بیشتری نسبت به روش سوزاندن زباله ها به طور مستقیم تولید می شود.

تولید زباله از برق در ایران

در ایران ۵ نیروگاه پسماند و تولید برق از زباله در شهرهای تهران، مشهد و شیراز وجود دارد که ظرفیت تولید برق در این نیروگاه ها چیزی در حدود ۱۱ مگاوات است.

در شهر تهران علاوه بر تولید برق از زباله از فاضلاب شهری نیز برق تولید می شود. اما متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی در کشور، مشکلات بسیاری در این مسیر وجود دارد.

موضوع مورد بحث دیگر این است که تولید برق از پسماندها شاید چیزی در حدود دو برابر بیشتر از دیگر انواع نیروگاه های بادی و خورشید هزینه بردار است.

وزارت نیرو برق تولیدی از این نیروگاه ها را به صورت کاملا تضمینی به قیمت ۳۷۰۰ ریال بر کیلو وات ساعت خریداری می کنند و با اختصاص مبلغی به عنوان یارانه از این تولید، حمایت خود را در قبال محیط زیست اعلام می دارند.

پسماندهای شهری، صنعتی و بیمارستانی می توانند مشکلات زیست محیطی و بهداشتی بی شماری را ایجاد کنند که این خود می تواند تهدید بزرگی برای جامعه انسانی باشد.

اما اگر این در این راستا و نسبت به هر کدام از این پسماندها که به صورت ناخواسته از فعالیت های انسانی تولید می شوند مدیریت درستی انجام بگیرد، این تهدیدها را می توان به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کرد.

بر اساس آمارها در طول روز به طور متوسط چیزی در حدود ۸ تا ۹ هزار تن پسماندهای غیر صنعتی و زباله های خانگی در پایتخت کشور تولید و جمع آوری می شود که اگر با مدیریت صحیح پیش نرود می تواند رقمی فاجعه بار باشد.