توقیف دومین نفتکش از سوی ایران در یک هفته اخیر

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 137127

منابع رسانه‌ای از توقیف دومین کشتی نفت‌کش خارجی توسط ایران در یک هفته اخیر خبر داده‌اند.

منابع چهارشنبه‌شب، ۱۳ ثور، گزارش دادند که این نفت‌کش با پرچم پاناما در تنگه هرمز در حال عبور بود که نیروی دریایی سپاه به آن حمله کرد.

بربنیاد گزارش‌ها، نفت‌کش «نیووی» Niovi با پرچم پاناما در حین عبور از تنگه هرمز از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران توقیف شده است.

در گزارش رویترز به نقل از ناوگان‌ پنجم نیروی دریایی امریکا مستقر در بحرین آمده که این نفت‌کش هنگام عبور از تنگه‌ هرمز توسط نیروی دریایی سپاه‌ پاسداران ایران توقیف شده است.

نیروی دریایی امریکا افزوده: «نفت‌کش نیووی با پرچم پاناما در ساعت ۶:۲۰ صبح هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران توقیف شد.»

تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین مسیرهای کشتی‌رانی جهان برای نفت است و به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، حدود یک‌‌سوم کل محموله‌های نفتی دریایی هر روز از این تنگه عبور می‌کند.

در همین حال، ودانت پاتل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا از ایران و نیروی دریایی آن کشور خواست که کشتی‌ها و خدمه‌‌شان را آزاد کنند.

او گفته: «آزارواذیت کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق کشتی‌رانی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مغایر با قوانین بین‌المللی و مخل ثبات و امنیت منطقه است.»

مقامات ایرانی هنوز از دلایل توقیف این نفت‌کش خارجی اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند؛ اما خبرگزاری تسنیم، ادعا کرده که این کشتی «متخلف» بوده است.

این اتفاق تنها شش روز پس از آن رخ می‌دهد که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نفت‌کش دیگری را با پرچم جزایر مارشال هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی در دریای عمان توقیف کرد.

ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اخبار رسانه‌های غربی پیرامون متوقف کردن محموله نفتی ایران از سوی امریکا و اقدام متقابل ایران گفت: «بارها تاکید کردیم که هر کجا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران مورد تهدید قرار بگیرد دست بسته نیستیم و حداقل اقدامی که انجام خواهیم داد، اقدام متقابل و متناسب با آن اقدام انجام‌ شده است.»

ایران روز پنج‌شنبه هفته‌ گذشته نیز یک نفت‌کش با پرچم جزایر مارشال به نام «AdvantageSweet» را در خلیج عمان توقیف کرده بود.

اداره ثبت پرچم جزایر مارشال روز سه‌شنبه، ۱۲ ثور، اعلام کرده بود که این نفت‌کش توسط مقامات ایرانی در بندر عباس نگه‌داری می‌شود.

تنگه هرمز در آب‌‌های خلیج فارس و دریای عمان هرازگاهی محل تنش نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران ایران با ناوگان و کشتی‌های امریکایی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟