توافق امریکا و طالبان بر تلاش برای احیای روابط دیپلماتیک

  • انتشار: ۱۹ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 122231

وزارت امور خارجه امریکا مذاکرات دو روزه هیات این کشور با طالبان را «صریح و حرفه‌ای» خوانده و گفته است که هیات ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد که در مورد طالبان «بر اساس اقدامات‌شان، و نه صرفا حرف‌های‌شان» قضاوت خواهد شد.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته‌است که این مذاکرات به خوبی انجام شده و دوطرف توافق کردند که باید تلاش‌هایی برای احیای روابط دیپلماتیک انجام شود.

در بیانیه‌ای که شامگاه یکشنبه (۱۸ میزان) توسط ند پرایس؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا منتشر شد، آمده‌است که هیات از ایالات متحده در روزهای ۹ و ۱۰ اکتبر برای دیدار با نمایندگان ارشد طالبان به دوحه، پایتخت قطر رفت.

بنا بر این بیانیه، هیات امریکایی در این دیدار بر نگرانی‌های امنیتی و تروریستی و عبور ایمن شهروندان امریکایی، دیگر شهروندان خارجی و شرکای افغان‌ نظامیان امریکایی و همچنین مساله حقوق بشر، از جمله «مشارکت معنادار زنان و دختران در همه جنبه‌های جامعه افغانستان» متمرکز بوده است.

دوطرف همچنین ارائه مستقیم کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده به مردم افغانستان را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا با «صریح و حرفه‌ای» خواندن این مذاکرات، گفته که هیات ایالات متحده بار دیگر تاکید کرده که در مورد طالبان «بر اساس اقدامات‌شان، و نه صرفا حرف‌های‌شان» قضاوت خواهد شد.

عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان هم در بیانیه‌ای گفته است که گفتگوی دو روزه میان هیات طالبان و ایالات متحده به خوبی پیش رفت.

به گفته او، در این مذاکرات مسائل سیاسی تفصیل مورد بحث قرار گرفت و اجرای کامل توافقنامه دوحه به عنوان بهترین راه برای حل مشکلات در نظر گرفته شد.

بلخی گفته است که در مذاکرات دو روزه تاکید شده که کمک‌های بشردوستانه باید با مسائل سیاسی ارتباط نداشته باشد.

او افزوده است که نمایندگان ایالات متحده اعلام کردند که به مردم افغانستان کمک‌های بشردوستانه خواهند کرد و تسهیلات را در اختیار سایر سازمان های بشردوستانه قرار خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است که هیات امارت اسلامی از این کمک استقبال کرده و اظهار داشته که با سازمان‌های خیریه همکاری خواهد کرد.

او گفته است که هیات طالبان تعهد کرده که برای رفت و آمد شهروندان خارجی تسهیلات فراهم خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان بیان کرده که در مذاکرات دو روزه قطر توافق شد که باید تلاش‌هایی برای احیای روابط دیپلماتیک انجام شود.

او گفته است که توافق شده که چنین جلساتی در صورت لزوم در آینده ادامه یابد.

تاکنون هیچ کشوری حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

واشنگتن و سایر کشورهای غربی در تلاش هستند ضمن تعامل با طالبان جهت تضمین سرازیرشدن کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان، از مشروعیت بخشیدن به این گروه خودداری کنند.

مقامات دولت‌های غربی پیشتر به طالبان هشدار داده‌اند که به تعهدات‌شان پایبند بمانند و در چارچوب هنجارهای بین‌المللی حکومت کنند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، امریکا سفارت خود را از کابل به قطر منتقل کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟