توافق آتش‌بس دولت پاکستان و طالبان پاکستانی با میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی

  • انتشار: ۱۸ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 123807

مقام‌های دولت پاکستان و طالبان پاکستان اعلام کردند که به توافق آتش‌بس یک ماهه دست یافته‌اند. گفته شده که این توافق با میانجی‌گری طالبان افغانستان انجام شده است.

به نقل از رویترز، فواد چودری؛ وزیر اطلاعات پاکستان، این موضوع را در جریان سخنرانی تلویزیونی‌ بیان کرد. او گفت که آتش بس آزمایشی «با توجه به پیشرفت مذاکرات قابل تمدید خواهد بود.»

آقای چودری تاکید کرد که گفتگو با تحریک طالبان پاکستان «کاملا در مطابقت با قانون اساسی و قانون پاکستان» صورت گرفته است.

به گفتهٔ این مقام پاکستانی، یک توافق در قلمرو افغانستان صورت گرفته است، اما در مورد مکان مشخص این توافق جزییات ارایه نکرد.

به گفته آقای چودری، حکومت موقت طالبان در افغانستان شرایط «گفتگو‌ها را تسهیل» کرده است.

یک سخنگوی تحریک طالبان پاکستان نیز آتش بس یک ماهه را با حکومت پاکستان تایید کرده و گفته که قرار است این آتش بس سر از تاریخ نهم نوامبر اجرا شود و مذاکرات ادامه خواهد یافت.

محمد خراسانی؛ یک سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، گفته است که نظارت از عملی شدن آتش بس یک امر ضروری است و طالبان افغانستان «نقش میانجی» را در مذاکرات جاری بازی خواهد کرد.

مقام‌های پاکستانی که از روند این مذاکرات آگاهی دارند، گفته اند که آتش‌بس آزمایشی مستلزم قطع حملات تحریک طالبان پاکستان در سراسر آن کشور است و در عوض، اسلام‌آباد شماری از زندانیان این گروه را «به عنوان بخشی از اقدامات اعتمادسازی» برای پیشبرد روند صلح، از زندان آن کشور آزاد خواهد کرد.

گفتنی است که سراج الدین حقانی؛ سرپرست وزارت داخله طالبان نقش میانجی میان دولت اسلام‌آباد و طالبان پاکستانی را دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟