تهدید تو خالی ترامپ مقابل كره شمالی

  • انتشار: ۲۰ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27485
سرانجام اتفاقی که دونالد ترامپ می گفت محال است، رخ داد و کابوس آمریکایی ها را تکمیل کرد. آزمایش موشک قاره پیمای کره شمالی كه قادر به زدن خاك آمریکا است، نشان داد كه تهدید های ترامپ توخالی است، زیرا گزینه های وی محدود است و هیچ چاره ای جز این ندارد که پشت یک میز مذاکره با رهبر کره شمالی بنشیند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که این روزها به کابوسی برای آمریكا تبدیل شده است، با آزمایش های موشكی گاه و بی گاه خواب را بر دولتمردان واشنگتن حرام كرده است. دونالد ترامپ در ماه ژانویه گفته بود، كه آزمایش موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی که بتواند خاك آمریكا را مورد هدف قرار دهد، هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد، اما با گذشت شش ماه از ادعای ترامپ، مردم آمریکا در روز استقلال این كشور (۴ جولای) از خواب بیدار شدند و با خبر آزمایش موفقیت آمیز این موشک رو به رو شدند. این به معنی آن است که اکنون بخش هایی از خاک آمریکا در تیررس موشک های کره شمالی قرار گرفته اند و کابوس آمریكایی ها وقتی تکمیل می شود، که این موشک ها دارای توان حمل کلاهک هسته ای نیز باشند. نكته مهم اینكه آزمایش اخیر در روز استقلال آمریكا و با برنامه ریزی های قبلی انجام شد تا جشن ملی آمریكایی ها را خراب كند و از بعد روانی برای كره شمالی یك موفقیت به شمار می رود. این آزمایش موشكی نشان داد كه كره شمالی به خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رئیس جمهور آمریکا واقعی نمی نهد.

خاك آمریكا در تیررس بالستیك ها

آزمایش موشک بالستیک کره ‌شمالی بزرگ‌ ترین آزمون سیاست خارجی ترامپ خواهد بود. این موشك كه قادر است خاك آلاسكا را مورد هدف قرار دهد، معادلات در شبه جزیره كره را بر هم زده است. کره شمالی پیش از این نیز موشک هایی با برد بلند داشت، اما موشک های بالستیک به دلیل آنکه خارج از جو زمین حرکت می کنند قابلیت دور ماندن از رادارها را داشته و رهگیری و نابود کردن آنها دشوارتر است و همین مساله نگرانی ها را نسبت به آزمایش جدید کره شمالی افزایش داده است. دستپاچگی مقامات واشنگتن در تشكیل جلسه اضطراری و نشست شورای امنیت سازمان ملل بیانگر این است كه ترامپ در مواجهه با بحران كره شمالی مستاصل شده و برنامه جایگزین برای مهار این اسب چموش در اختیار ندارد.

رهبر كره شمالی بر این باور است، كه عقب نشینی مقابل آمریكا نتیجه ای جز شكست در بر ندارد و به همین خاطر با قدرت هر چه تمام در مقابل واشنگتن ایستاده و تنها كشوری است كه به طور مستقیم آمریكا را به حمله پیش دستانه اتمی تهدید می كند و واشنگتن نیز در نهایت چاره ای جز تمكین و پذیرفتن برنامه اتمی این كشور نخواهد داشت. چراكه پیونگ یانگ حاضر نیست سلاح اتمی خود را كه بهای سنگینی بابت آن پرداخت كرده است، نابود كند و از آن به عنوان عامل بازدارنده مقابل آمریكا و متحدانش استفاده می كند. رهبر كره شمالی بارها گفته است كه اگر سلاح اتمی در اختیار نداشت واشنگتن خیلی وقت پیش به این كشور حمله می كرد و در اختیار داشتن سلاح اتمی تضمینی برای حفظ استقلال و امنیت كره شمالی است.

آزمایش های موشکی مکرر کره شمالی نشان می دهد، فاصله زمانی که موشک های این کشور می تواند به خاک آمریکا برسد بسیار نزدیک است و این آزمایش معضلات استراتژیک ترامپ و تیم امنیت ملی وی را برجسته می کند. ترامپ در مدت كوتاه ریاست جمهوری خود بیشترین تهدید ها را روانه كره شمالی كرده، اما نتیجه عكس گرفته و روند تحولات برخلاف تصورات واشنگتن بوده است. اگر تا چندی پیش خاك كره جنوبی و ژاپن در تیررس موشك های میان برد پیونگ یانگ بودند، الآن خاك آمریكا نیز از این موشك ها در امان نیست، به ویژه اینكه این موشک ها قادر به حمل کلاهک های هسته ای هستند.

عجز ترامپ مقابل پیونگ یانگ

ترامپ برای حل معضل اتمی كره شمالی تحت فشارهای زیادی است، اما گزینه هایی برای تنبیه این كشور در دست ندارد. هرچند ترامپ حل بحران كره شمالی را یكی از مهمترین اولویت های سیاست خارجی خود اعلام كرده است، اما واشنگتن نتوانسته در مهار این بحران عكس العمل قاطعی نشان دهد و حتی با توسعه آزمایش های موشكی كره شمالی مجبور به عقب نشینی از مواضع اعلانی خود شده است. آزمایش موشك قاره پیمای كره شمالی كه قادر به حمل كلاهك هسته ای و هدف قرار دادن خاك آمریكا را دارد گزینه های ترامپ در مقابل پیونگ یانگ را محدودتر از قبل كرده است. اگرچه ترامپ مدعی اقدامات تنبیهی سخت علیه كره شمالی است و برای این منظور نیروهای آمریكایی در كره جنوبی را به حالت آماده باش درآورده است، اما برخی مقامات ارشد كاخ سفید معتقدند كه گزینه نظامی علیه كره شمالی بعید است.

تحریم های ناكارآمد  

گزینه فعلی آمریكا برای از بین بردن تهدیدات كره شمالی با آنچه در سال های قبل اتخاذ شده تفاوتی نمی كند و ناكارآمدی آنها به اثبات رسیده است. ترامپ می تواند تحریم ها را تشدید کند، حضور نیروی دریایی آمریکا در شبه جزیره کره را تقویت کند و حملات سایبری را برای خرابکاری در آزمایش های موشکی كره شمالی افزایش دهد، اما این اقدامات در سال های گذشته همواره مورد استفاده قرار گرفته است و اگر این اقدامات موثر بود، رهبر كره شمالی نمی توانست آزمایش موشكی قاره پیما را با موفقیت آزمایش كند. كره شمالی نه تنها در مقابل تهدید های ترامپ عقب نشینی نكرده، بلكه توان موشكی خود را توسعه داده است و آخرین نوع آن تیر خلاصی به یاوه گویی های ترامپ بود. ترامپ گفته بود كه صبر استراتژیك آمریكا مقابل كره شمالی روبه اتمام است، اما اینها تنها تهدید های توخالی بیش نبود. كره شمالی ثابت كرده است كه در دوره تحریم ها برنامه موشكی خود را بیش از پیش توسعه داده و توانسته به قابلیت موشك های دور برد و قاره پیما با قابلیت حمل كلاهك های هسته ای دست ییدا كند. از طرفی، ترامپ در پیشبرد تحریم های جدید نیز مانع بزرگی مثل روسیه و چین را مقابل خود می بیند كه حاضر نیستند واشنگتن را در این مسیر همراهی كنند. پس گزینه تحریم نیز همچون گزینه نظامی عملا از روی میز واشنگتن حذف شده به حساب می آید.

نشستن بر سر میز مذاكره

تهدیدهای ترامپ برای اقدامات تنبیهی علیه كره شمالی توخالی به نظر می رسد، زیرا گزینه های او بسیار محدود بوده و راهی جز نشستن بر سر میز مذاکره با رهبر کره شمالی ندارد و نكته جالب اینکه در یکی از اظهارات خود گفته بود وی برای رهبر کره شمالی احترام قائل است و می توان در مهمانی در کاخ سفید همه مشکلات بین دو کشور را حل کرد. از این رو، آمریكا ناچار است به مذاكره تن دهد، تا از طریق دیپلماتیك این بحران را حل كند. موضوعی كه رئیس جمهور جدید كره جنوبی نیز آن را بهترین گزینه می داند و آمادگی خود را برای دیدار با رهبر كره شمالی اعلام كرده است. هر چند در ماه های اخیر اخباری مبنی بر تغییر رژیم كره شمالی و حتی ترور بیولوژیكی رهبر آن از سوی آمریكا منتشر شده است، اما این حربه ها برای تغییر رفتار پیونگ یانگ ناكام بوده و آمریكای ترامپ باید خود را برای همزیستی با كره شمالی آماده كند، چرا كه همه گزینه های روی میز برای متوقف ساختن برنامه موشكی پیونگ یانگ با شكست مواجه شده است و واشنگتن باید با قدرت اتمی كره شمالی كنار بیاید تا شاید امنیت خود و متحدانش را حفظ كند.

ارزیابی نهایی

در پایان می توان گفت سیاست های آمریکا در قبال کره شمالی شکست خورده اند و تنها کاری که آمریکا می تواند انجام دهد این است که امیدوار باشد و تمام تلاش خود را برای محدود کردن، مهار کردن و اصلاح رفتارهای رژیم حاکم بر کره شمالی در بلند مدت به کار بگیرد، اما رهبر كره شمالی نشان داده است كه تمایلی برای صرف نظر كردن از قدرت ندارد. او كه سرنگونی سایر رهبران به دست واشنگتن را دیده، بر این باوراست که سلاح اتمی ابزاری برای دوام و بقای بیشتر و ایستادگی در برابر تغییر رژیم احتمالی از سوی واشنگتن است و برنامه هسته ای پیونگ یانگ به عنوان عامل بازدارنده مانع از آن می شود که واشنگتن برای سرنگونیش تلاش کند و شاید حق با او باشد. کره شمالی و رهبر جوانش با تحقیر آمریكا به كشورهای جهان سوم آموختند كه با ایستادگی در مقابل فشارها می توان پوزه شیطان بزرگ را به خاك مالید. کره شمالی نه تنها در مقابل تهدیدهای توخالی واشنگتن حاضر به دادن امتیاز نشد بلکه تبدیل به منبع تهدیدی برای این کشور و متحدانش در شرق آسیا شد و نشان داد كه تهدید های آمریكا بلوفی بیش نیست و با ایستادگی می توان واشنگتن را به عقب نشینی واداشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟