تنش بر سر حقابه؛ طالبان کانال‌های بند فراه‌رود را افتتاح کردند

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 139425

همزمان با افزایش تنش‌های لفظی میان مقام‌های تهران و طالبان بر سر حقابه هلمند، طالبان از افتتاح کانال‌های بند فراه‌رود خبر می‌دهند.

در حالی که تنش‌ها میان طالبان و ایران بر سر حقابه دریای هلمند ادامه دارد، ملا عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی نخست وزیر و عبداللطیف منصور؛ وزیر آب و انرژی طالبان امروز شنبه، ۳۰ ثور، کار ساخت کاناهای بند بخش آباد در فراه‌رود را برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در ولایت فراه افتتاح کردند.

فراه‌رود به حوزه آبریز هلمند در نزدیکی مرز با ایران می‌ریزد.

آقای برادر در مراسم افتتاحیه بند فراه‌رود گفت: «بند بخش آباد یک پروژه مهم و حیاتی برای ولایت فراه است و ما در تکمیل این پروژه در کنار مردم فراه هستیم. ما این قول را فقط در حرف نه؛ بلکه در عمل با اخلاص فراوان انجام خواهیم داد.»

او این پروژه را در جهت حل مشکلات مرم فراه دانست و گفت که «باید سال گذشته تلاش می‌کردیم تا امسال آب این سد را ذخیره کنیم و هدر نرود.»

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان تاکید کرد: «از امکانات موجود برای تکمیل کارهای باقیمانده بند بخش آباد استفاده خواهیم کرد و همچنین از شرکت قراردادی (پیمانکار) می‌خواهیم کارهای محوله را با صداقت و اعتماد به پایان برساند.»

در همین حال، دفتر آقای برادر می‌گوید بند بخش آباد ظرفیت آبیاری بیش از ۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با کانال ۵۰ کیلومتری سمت راست و ۵۲ کیلومتری کانال در سمت چپ را دارد که «در آینده نزدیک» تکمیل خواهد شد.

آقای برادر در صحبت‌های امروز هیچ اشاره‌ای به اخطار رییس جمهور ایران در مورد حقابه هلمند و حساسیت احتمالی پروژه بند بخش‌آباد نکرد.

کار مطالعاتی ساخت این بند در دولت پیشین افغانستان آغاز شده بود.

آصف ننگ؛ والی پیشین فراه به بی‌بی‌سی گفته که «سلسله آب‌هاى فراه‌رود با چندین دریاچه کوچک در ولسوالى‌هاى بالابلوک، پشت‌رود، خاک‌سفید، اناردره، قلعه‌کاه، شیب‌کوه، لاش و جوین یکجا می‌شود و دریاچه خروشانی از آن شکل می‌گیرد که از مرکز ولایت فراه به رود هاروت گذشته به هامون صابرى در مرز سیستان – بلوچستان ایران می‌ریزد.»

طالبان در حالی بند آب‌ فراه‌رود را افتتاح کردند که اخیرا تنش‌ها میان ایران و طالبان بر سر حقابه دریای هلمند افزایش یافته و همزمان با هشدار رییس جمهور و وزارت خارجه ایران، حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه تهران در کابل نیز گفته است که در مدت «یک ماه» باید طالبان حقابه ایران را بدهند.

آقای قمی، طالبان را تهدید کرده که اگر «آب باشد و ندهند، آن وقت برای دولت جمهوری اسلامی ایران حجت تمام است که این مساله جزو حقوق اساسی ملت ایران است و چگونه باید عمل شود.»

معاهده آب میان افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ میان موسی شفیق و امیرعباس هویدا؛ نخست وزیران وقت دو کشور امضا شد که بر اساس آن در صورت کافی بودن آب هلمند سالانه حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به ایران تعلق خواهد گرفت.

طالبان اخیرا در پاسخ به درخواست حقابه ایران گفته بودند که باران که زیاد شود، نیاز هر دو کشور برطرف می‌شود.

وزیر خارجه طالبان گفته بود که این گروه به حقابه ایران از دریای هلمند متعهد است؛ اما «امیدواریم امسال شاهد بارندگی‌های بیش‌تری باشیم و این باعث افزایش ذخایر آبی و تامین نیاز هر دو کشور شود.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟