تلاش صهیونیست‌ها برای انتقال قیمومیت اماکن مقدس فلسطین به عربستان

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 113457

به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، سازمان‌های شهرک سازی صهیونیستی در قدس اشغالی درخواست کردند که قیمومیت اماکن مقدس از اردن به عربستان سعودی منتقل شود. علت امر آن است که از نظر آنها این امر می‌تواند در ادامه یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس کمک کند.

وب سایت شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از موسسه اسرائیلی موسوم به «هیئت مقر سازمان های الهیکل» گزارش داده که صهیونیست‌ها مجدداً اجازه یورش به مسجد الاقصی را دارند و این هیئت خواستار انتقال قیمومیت مسجد الاقصی به عربستان یا هر کشور عربی دیگری که در تلاش برای سازش با اسرائیل باشد، شده است.

«تام نیسانی» مدیر اجرایی موسسه موسوم به «جبل الهیکل در دست ماست» نیز خواستار انتقال قیمومیت اداره اوقاف از اردن به یک هیئت یهودی مستقل شد.

طی ماه‌های گذشته بحث درباره تلاش بسیاری از طرف ها برای پس گرفتن قیمومیت اماکن مقدس از اردن افزایش یافته است.

مارس گذشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص تحرکات پیکان پنهانی عربستان برای لغو حاکمیت اردن براماکن مقدس قدس را فاش کرد.

چندی پیش نیز روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم در گزارشی فاش کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حال مذاکره با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای گرفتن تولیت اماکن مقدس فلسطین از اردن است. عربستان سعودی به عنوان یک قدرت اسلامی که مکه و مدینه را اداره می‌کند، به دنبال جایگاهی برای خودش در مسجدالاقصی بوده و درصدد ایجاد یک وضعیت جدید در قدس است و برای تحقق این هدف علاوه بر عادی سازی روابط با تل‌آویو آماده سرمایه گذاری مبالغ هنگفت است.

در همین حال، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در واکنش به واگذاری تولیت اماکن مقدس فلسطین به عربستان درصورت عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو گفت: دلیل طرح چنین فرضیه‌های غیر منطقی را نمی‌دانم. تولیت اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی قدس تاریخی بوده و به دوران جد بزرگ عبد الله دوم، پادشاه اردن باز می‌گردد. این مساله از حمایت تمامی کشورهای عربی و اسلامی در سراسر جهان برخوردار است، چراکه اردن نقش مهمی را برای حفظ وضعیت کنونی اماکن مقدس و حفاظت از هویت عربی و مسیحی این اماکن و همچنین حفاظت از قدس به عنوان شهر صلح برای همه ایفا می‌کند.

منبع: تسنیم

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟