تعیین وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی بایدن/ تیم امنیتی-سیاسی دوران اوباما مجددا سر کار می‌آیند؟

  • انتشار: ۳ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 99469

همزمان با گمانه‌زنی ها درباره کابینه احتمالی دولت جو بایدن، «آنتونی بلیکن» و «جک سالیوان» به عنوان وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، ران کلین مدیر آینده برنامه‌های کاخ سفید که تا کمتر از دو ماه دیگر فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می‌کند، اوایل روز یکشنبه گفت که بایدن قصد دارد تا معرفی اعضای کابینه خود را از روز سه‌شنبه آغاز کند. برخی از منابع مطلع در این‌باره رسما اعلام کردند که «آنتونی بلینکن» در میان اولین اسامی اعلامی برای تصدی مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا است. به گفته سی‌ان‌ان، جو بایدن در پی این انتصاب قصد دارد تا این پیام را ارسال کند که بازسازی اتحاد‌های آسیب‌دیده آمریکا در دوران بایدن، از اولویت‌های اصلی وی است. اولین بار بلومبرگ بود که احتمال معرفی بلینکن را مطرح کرد. بلینکن در دولت اوباما به عنوان معاون وزیر خارجه و معاون اصلی مشاور امنیت ملی خدمت کرد. وی همچنین به عنوان مشاور امنیت ملی بایدن معاون رئیس جمهور وقت خدمت کرده است.

از بلینکن به عنوان طراح اصلی بسیاری از سیاست‌های خارجی دولت باراک اوباما یاد می‌شود، چگونگی واکنش به روسیه در قضیه کریمه در سال ۲۰۱۴، حمله به مقر اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ و به اصطلاح مبارزه با داعش از جمله مواردی است که در کارنامه او ذکر شده، در صورت تأیید انتخاب او از سنا، بلینکن وظیفه اصلاح روابط با متحدان نزدیک خود در سراسر جهان را دارد. بنا بر تحلیل محافل آمریکایی، وی به دنبال تعریف مجدد نقش آمریکا در مناسبات بین‌المللی، پس از شانه خالی کردن ترامپ از وظایف محوله به واشنگتن است. این ترمیم جایگاه بین‌المللی آمریکا از نقطه نظر تیم سیاست خارجی جو بایدن پس از آن رخ می‌دهد که ترامپ در چارچوب شعار «آمریکا را مجددا باشکوه می‌کنیم» طی چهار سال اخیر سیاست تهاجمی در قبال نهاد‌های بین‌المللی و همپیمانان خود اتخاد کرد.

تصفیه پرسنل داخلی وزارت خارجه آمریکا از بقایای ترامپ و پاک شدن تفکر حاکم بر این نهاد طی سال‌های اخیر از جمله دیگر مسئله‌ای عنوان شده که بلینکن قرار است بر روی آن متمرکز شود.

قبل از دولت اوباما، بلینکن به عنوان مدیر ستاد دموکرات‌ها در کمیته روابط خارجی سنا که بایدن ریاست آن را بر عهده داشت، کار می‌کرد. در زمان دولت کلینتون، وی به عنوان عضوی از اعضای شورای امنیت ملی در کاخ سفید فعالیت داشته و به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور، مدیر ارشد امور اروپا و مدیر ارشد سخنرانی و سپس برنامه ریزی استراتژیک ایفای نقش کرده است.

بایدن همچنین از جک سالیوان به عنوان مشاور برجسته بایدن و مشاور امنیت ملی آمریکا نام برده است. وی سیاست گذار نام آشنای آمریکایی است و در حوزه تحلیل امور بین الملل هم نام آشناست. او به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور  و قبل از آن در حالی که سی و چهار سال سن داشت، به عنوان مدیر برنامه ریزی سیاست خارجی وزارت خارجه در دوران هیلاری کلینتون خدمت می‌کرد. از وی به عنوان یکی از جوان‌ترین سیاستمداران آمریکایی تیم جو بایدن یاد می‌شود. حضور او در مذاکره با هیئت ایرانی در عمان پیش از توافق هسته‌ای از آشنایی او با منطقه و قدرت ایران در غرب‌آسیا دارد. بایدن همچنین در نظر دارد لیندا توماس را به عنوان نامزد خود به عنوان سفیر در سازمان ملل معرفی کند.

تعیین تکلیف سه نفر از افراد شاخص دولت بایدن و حدس و گمان‌ها درباره سایر پست های کلیدی کابینه، نشان می‌دهد همانطوری که پیش‌بینی می‌شد، جو بایدن از چهره‌های مطرح دولت باراک اوباما در حوزه سیاست خارجی و امنیت استفاده می‌کند. 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟