تعیین قطعه محافطتی برای حفاطت از منارجام

  • انتشار: ۱۴ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 124780

مسئولان محلی غور می‌گویند با نبود بودجه برای بازسازی منارجام و عدم توجه نهادهای فرهنگی جهان به این سازه‌ی جهانی، خطر فروریزی آن حتمی است.

همچنین به گفته رئیس اداره فرهنگ غور روز گذشته در سفری شماری از مقامات دولتی به این ساحه، یک قطعه ۳۰ نفری از نیروهای امنیتی برای حفاظت از این منار، تعیین شده‌اند.

عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ غور گفت: “روز گذشته شماری از مقامات دولتی از منارجام دیدن کردند و برای حفاظت از آن یک پوسته ایجاد شده‌ است.”

به گفته زعیم، این افراد برای تامین امنیت منارجام گماشته شده و از آن محافظت خواهند کرد.

رئیس اطلاعات و فرهنگ غور علاوه کرد که منارجام در خطر جدی قرار دارد و تا کنون بخش‌های از آن آسیب دیده و تخریب شده‌ است.

وی گفت “ما از منارجام دیدن کردیم، ساحات اطراف آن نسبتا تخریب شده و در گذشته هم هیچ نوع بازسازی صورت نگرفته است. به بیان وی همچنین برخی از زینه‌ها و قسمت‌های از درون منار هم تخریب شده و یا هم کج شده است.”

آقای زعیم افزود هیچ پولی از دولت گذشته هم برای بازسازی این منار در دسترس نیست و در صورت بی‌توجهی نهادهای فرهنگی جهان، این منار به صورت کامل تخریب خواهد شد.

او از یونسکو می‌خواهد که در راستای بازسازی منارجام اقدام کند.

همچنین برخی کاربران فعال غور هم گفته‌اند شماری زیادی از زینه‌های داخل منارجام قسما تخریب شده و در زمستان پیش‌رو احتمال افزایش تخریب آن هم وجود دارد.

این منار در فاصله ۶۴ کیلومتری ولسوالی شهرک در دره‌ی موسوم به جام نقطه‌ی وصل دریاهای جام و هریرود موقعیت دارد. منار جام در سال ۲۰۰۲ ثبت میراث‌های فرهگی یونسکو شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟