تظاهرات مسالمت آمیز در نیجریه برای آزادی رهبر شیعیان این کشور

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 17124

تظاهرات مسالمت آمیز شمار زیادی از شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی درشهر «آبوجا» (پایتخت) برای آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور برگزار شد.

تجمع کنندگان در این حرکت اعتراضی و خودجوش، خواستار آزادی فوری شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور و همسر ایشان شدند.

طنین فریاد شیعیان نیجریه در خیابان های آبوجا (پایتخت) درحالی است که شمار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی درآستانه پایان مهلت اجرای حکم دادگاه نیجریه درمورد آزادی ‘شیخ ابراهیم زکزاکی’ رهبرشیعیان این کشور و همسر وی، هشتگ اعتراضی ‘رهبرمان را آزاد کنید’ در شبکه توییتر را فعال کردند.

براساس اعلام رسمی دادگاه نیجریه،پلیس این کشور موظف است مقدمات آزادی شیخ زکزاکی و همسر وی را فراهم و نسبت به انجام اقدامات مقتضی کوتاهی نکند.

اعلام خبر آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی موجب شده است تا شیعیان این کشور ضمن ابراز خرسندی از پیروزی مواضع حقوقی خود در برابر نهادهای قضایی، بر لزوم احترام به حقوق اجتماعی و مذهبی همه پیروان ادیان توحیدی در نیجریه تاکید کنند.

ناظران سیاسی بر این باورند که آزادی رهبر شیعیان نیجریه نشانه شکست سیاست های آمریکا، رژیم اسرائیل و عربستان سعودی در نیجریه بوده و درمقابل یک پیروزی بزرگ برای میلیون ها نفر از شیعیان این کشور آفریقایی است.

افزایش حضور نظامی و امنیتی آمریکا و رژیم اسرائیل علیه شیعیان نیجریه درحالی است که سیر تحولات سیاسی و اجتماعی نیجریه نشان می دهد که واشنگتن، ریاض و تل آویو نگران افزایش نفوذ معنوی شیعیان در قاره آفریقا و تثبیت جایگاه اجتماعی انقلاب اسلامی درمیان جوامع آفریقایی هستند و همین امر موجب شده که پشتیبانی خود را از دولت نیجریه علیه شیعیان در مناطق گوناگون این کشور افزایش دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟