ترکیه: به رسمیت شناختن طالبان و تعامل با آن‌ها دو موضوع کاملاً متفاوت هستند

  • انتشار: ۱۵ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 123605

مولود چاووش اوغلو؛ وزیر خارجه ترکیه می‌گوید این کشور عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد؛ اما در برابر وضعیت افغانستان بی‌تفاوت هم نخواهد ماند.

چاووش اوغلو که پس از نشست کمیته بودجه مجلس ملی ترکیه در میان خبرنگاران حضور یافت، گفت که آنکارا با دولت طالبان تعامل دارد.

او با تاکید بر این‌که نمی‌توانیم نسبت به افغانستان بی‌تفاوت باشیم، گفت: «ما علاوه بر پیوندهای تاریخی و نسب مشترک، در زمینه سرمایه‌گذاری و بسیاری دیگر از زمینه‌ها در افغانستان حضور داریم.»

وزیر خارجه ترکیه افزود که تروریزم، مهاجرت و تهدیدات مواد مخدر باید از سرچشمه خود حذف شوند و باید از فروپاشی اقتصادی و وقوع بحران انسانی در افغانستان جلوگیری شود.

او تاکید کرد که اگر بحران در جایی که قرار دارد مدیریت نشود، پیامدهای آن مستقیماً همه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به گفته چاووش اوغلو، ترکیه تعامل تدریجی با طالبان، حمایت در مسائل بشردوستانه و دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی را دنبال می‌کند؛ همان گونه که جامعه جهانی به طور کلی سیاست تعامل تدریجی با طالبان را دنبال می‌کند.

او تصریح کرد که به رسمیت شناختن طالبان و تعامل با آن‌ها دو موضوع کاملاً متفاوت هستند.

آنکارا طی ماه‌های گذشته پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان و افزایش روند مهاجرت‌های غیرقانونی از این کشور به سمت اروپا، تمهیدات و تدابیر امنیتی شدیدی برای کاهش میزان مهاجرت‌ها به سمت ترکیه روی دست گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟