ترکیب دو واکسن مختلف کرونا ایمنی حداکثری ایجاد می‌کند

  • انتشار: ۸ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 115822

به نقل از نیویورک تایمز، بر اساس یک مطالعه ترکیب واکسن‌های فایزر و آسترازنیکا محافظت شدیدی ایجاد می‌کند.

نتایج اولیه یک مطالعه واکسن در انگلیس نشان می‌دهد که ترکیب کردن واکسن‌های مختلف می‌تواند پاسخ ایمنی و محافظتی در برابر کووید-۱۹ را افزایش دهد.

داوطلبان این آزمایش، پس از دریافت یک دوز واکسن فایزر و یک دوز واکسن آسترازنیکا، مقادیر زیادی آنتی بادی و سلول‌های ایمنی تولید کردند.

متیو اسنیپ، متخصص واکسن در دانشگاه آکسفورد، گفت «به نظر من می‌توان ادعا کرد که هر ترکیبی از واکسن‌ها موثر است.»

اسنیپ و همکارانش دریافتند افرادی که دو دوز واکسن غیرمشابه دریافت می‌کنند لرز، سردرد و درد عضلانی بیشتری را در زمان کوتاه‌تری تجربه خواهند کرد.

همچنین سنجش نتایج تحلیلی پاسخ ایمنی در افراد مختلف نشان داد کسانی که دو دوز فایزر دریافت کرده‌اند، ۱۰ برابر آنتی بادی بیشتری نسبت به کسانی که دو دوز آسترازنیکا داشتند، تولید می‌کنند.

داوطلبانی که فایزر و به دنبال آن آسترازنیکا دریافت کرده‌اند، سطح آنتی بادی‌ای در حدود پنج برابر کسانی که دو دوز آسترازنیکا داشتند، تولید کرده‌اند.

اما نتیجه جالب این بود که داوطلبانی که ابتدا آسترازنیکا دریافت کردند و سپس به دنبال آن فایزر تزریق کردند، میزان آنتی‌بادی‌ای برابر با کسانی که دو دوز فایزر دریافت کردند، داشتند.

این مطالعه همچنین نشان داد که استفاده از واکسن‌های مختلف نسبت به دریافت دو دوز واکسن مشابه، سطح بالاتری از سلول‌های ایمنی را در برابر ویروس کرونا تولید می‌کند.

اسنیپ گفت هنوز مشخص نیست که چرا ترکیب کردن واکسن‌ها از این مزیت برخوردار است اما «این بسیار جذاب است».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟