تروریسم تهدیدی برای صلح خاورمیانه

  • انتشار: ۱۰ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 100195

سال ۲۰۲۰ تا اینجا برای خاورمیانه و کشورهای اسلامی به ویژه افغانستان بسیار تلخ و ناگوار بوده است. دوام جنگ، درگیری و خشونت در خاورمیانه توسط گروه های تروریست بین المللی و داخلی و یا بهانه قراردادن مبارزه با تروریسم توسط کشورهای حامی تروریسم از ابزارهای مهمی هستند که دولت های حامی‌ تروریسم مورد استفاده قرار داده اند تا از این طرق در قدم‌ اول صلح را در خاورمیانه مخدوش ساخته و دستیابی به آن را ناممکن سازد و ثانیا منافع مهم‌حیاتی اقتصادی و سیاسی خود را در این اوضاع نابسامان به مقصود برسانند.

این‌ پدیده شوم‌ جهانی در کشورهای مختلف جهان از جمله در منطقه خاورمیانه که به لحاظ استراتژیکی یکی از مهمترین مناطقی است که آبستن منافع سیاسی، اقتصادی برای کشورهای استعمارگر نوین است، به روش های مختلف مورد هدف قرار داده است.

یکی‌از روش های معمول استفاده از تروریسم در خاورمیانه که اخیرا توسط کشورهای حامی تروریسم بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، تروریسم دولتی می باشد.

در این راستا طبق هنجارهای رایج، پایان دادن به زندگی یک مقام مهم دولتی با انگیزه سیاسی و با کمک ابزارهای نادرست مصداق یک عمل تروریستی است که اگر واقعاً توسط اداره اطلاعات اسرائیل یا ارتش ایالات متحده انجام شود به آن تروریسم دولتی می‌گویند. تروریسم باید محکوم شود؛ فارغ از اینکه عاملان آن بازیگران دولتی باشند یا بازیگران غیر دولتی!

حملات تروریستی و استفاده از خشونت برای کنترل خشونت به بن بست می رسد و نمی تواند منازعات و اختلافات بین کشورها را حل کند. توسعه پایدار جامعه بشری تنها با پایبندی به قانون امکان پذیر است. اگر انسان ها نتوانند از چرخه بی پایان کشتن و انتقام خارج شوند، در نهایت با یک فاجعه بزرگ مواجه می شوند.

در حال حاضرهمه گیری ویروس کرونا تبدیل به یک فاجعه بزرگی جهانی شده که همه کشورها باید برای مبارزه با آن با یکدیگر همکاری کنند و بنابراین جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش است. امروز جهان نمی‌تواند شاهد آغاز یک جنگ باشد؛ فرقی نمی کند که این جنگ در خاورمیانه باشد و یا در هر نقطه دیگری از جهان!

تروریسم هنوز هم یک تهدید جدی برای مردم جهان است و تحمل تروریسم باعث از بین رفتن نظم جهانی و به بار آمدن مصیبت برای مردم جهان می شود. جامعه جهانی باید متحد و یکصدا همه اقدامات تروریستی، از جمله تروریسم دولتی را محکوم و به طور مشترک مخالفت را بر هرگونه اقدام خطرناک و تنش زا در خاورمیانه اعلام کند.

دکتر سید حبیب موسوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟