تذکره های هوشمند، منتظر رئیس جمهور

  • انتشار: ۱ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 1086

اداره ثبت نام توزیع شناسنامه های الکترونیکی، اعلام کرده که آماده است روند توزیع این شناسنامه ها را آغاز کند.

به گزارش اطلس پرس به نقل از بخدی، زمری باهر، سرپرست این اداره گفت:  «تمامی آمادگی ها گرفته شده، مراحل فنی انجام شده و آماده توزیع تذکره های الکترونیکی هستیم، مشروط بر اینکه قانون ثبت و احوال نفوس از سوی رییس جمهوری توشیح شود.»

آقای باهر می گوید، توزیع شناسنامه های الکترونیکی باید چندین ماه قبل آغاز می شد، اما عدم تصویب و توشیح قانون ثبت احوال نفوس این کار را به تاخیر انداخت.
توزیع این شناسنامه ها در لایحه کاری دو سال پیش دولت قرار داشت اما به دلیل جنجال ها توزیع آن به تاخیر افتاد.

پیشتر، دولت افغانستان اعلام کرده بود که در سال ۱۳۹۲ برای ۱۴ میلیون نفر شناسنامه های الکترونیکی توزیع خواهد کرد.

درج شدن یا نشدن، نام اقوام در این شناسنامه ها، در مجلس و محافل سیاسی جنجال بر انگیز شد و این موضوع در برخی موارد با واکنش ها تند مقامات بلند پایه دولت مواجه شد.

شماری از مقامات سیاسی از جمله عطا محمد نور والی بلخ گفته بودند که عدم درج نام اقوام در شناسنامه های الکترونیکی هویت زدایی است.
با این حال، زمری باهر به خبرگزاری بخدی گفت که نام اقوام در شناسنامه ها درج نمی شود اما او می گوید که این موضوع در اطلاعات داخلی شناسنامه که در یک حافظه الکترونیکی نگهداری می شود، ذکر می شود.

او گفت: «در قانون ثبت و احوال نفوس تصویب شده که قومیت درج تذکره نمی شود اما نام قوم در معلومات داخلی تذکره درج می شود.»

وی همچنین اضافه  کرد که اداره او در حال حاضر توانایی این را دارد که روزانه حدود چهار هزار جلد شناسنامه الکترونیکی توزیع کند.

پیشتر، گزارش های نشر شد که دولت، در یک روز تا پنجاه هزار جلد شناسنامه در سراسر کشور توزیع خواهد کرد، اما زمری باهر این موضوع را به شدت رد کرد.
در حال حاضر اداره توزیع شناسنامه های الکترونیکی، ۹۰۰ مامور دارد که قرار است توزیع شناسنامه ها نخست از کابل شروع شود و سپس به ولسوالی های کابل گسترش یابد.

دولت در نظر دارد که در مرحله سوم، توزیع شناسنامه های الکترونیکی را به خارج از کابل و به دیگر ولایات منتقل کند، برای اینکه تمامی شهروندان افغانستان صاحب این تذکره ها شوند، چندین سال طول خواهد کشید.

براساس اطلاعات که اداره توزیع شناسنامه های الکترونیکی منشتر کرده در حال حاضر، از مجموع ۳۵ میلیون نفر جمعیت احتمالی افغانستان، فقط ۱۴ میلیون آنها تذکره دارند و حدود بیست میلیون تن دیگر فاقد شناسنامه هستند.

زمری باهر می گوید، تثبیت هویت این بیست میلیون نفر کار ساده نیست و به گفته او چالش عمده در اینجاست که باید ثابت شود، آنها اتباع افغانستان هستند.
او در پاسخ به این پرسش که چه میگانیزمی روی دست است برای اینکه شناسنامه های الکترونیکی در اختیار اتباع بیگانه و مخالفان مسلح بیگانه قرار نگیرد گفت: ̎در قدم نخست اداره ثبت و احوال نفوس هویت افراد متقاضی را مشخص می کند و همزمان، ما هر فامیل را با رییس خانواده به مرکز توزیع تذکره می خواهیم که پس از تثبیت هویت تک تک آنها، تذکره های جدید شان را دریافت می کنند.̎

باهر می گوید که برای افراد مجرد پروسیجر جداگانه وجود دارد که مکلف هستند مراحل قانونی را برای دریافت شناسنامه جدید طی کنند.
به گفته باهر، تمامی افراد ̎بایمیتریک̎ انگشت نگاری می شوند تا هر شهروند فقط یک شناسنامه داشته باشد.

سرپست اداره ثبت نام توزیع شناسنامه های الکترونیکی می گوید که دولت منتظر توزیع شناسنامه های الکترونیکی نباشد و انتخابات پارلمانی را برگزار کند.
باهر گفت که اداره او هیچگاه قادر نخواهد بود، تا زمانی برگزاری انتخابات پارلمانی برای تمامی شهروندان افغانستان شناسنامه جدید توزیع کند.

پیشتر، شبکه جامعه مدنی از حکومت خواسته بود در کمیسیون های انتخاباتی اصلاحات به وجود آید و در انتخابات پارلمانی از شناسنامه های الکترونیکی استفاده شود.
این نهاد از از دولت خواسته است تا برگزاری انتخابات پارلمانی را تا ختم پروسه توزیع شناسنامه ها به تاخیر اندازد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟