تداوم حملات هوایی آمریکا؛ «ناتوانی طالبان در پاسخ‌دهی و اصرار بر راه حل دیپلماتیک»

  • انتشار: ۱۹ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 132880

حملات هوایی آمریکا بر بخش‌های از خاک افغانستان و گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین آن کشور در حریم هوایی افغانستان، طالبان را با چالش جدیدی مواجه کرده است؛ چالشی که هنوز توانایی پاسخ‌گویی به آن را نداشته‌اند.

در یک شبانه روز گذشته گزارش شده است که دو حمله هوایی در خاک افغانستان صورت گرفته است.

اولین حمله پنجشنبه شب، در ولایت هلمند در جنوب افغانستان اتفاق افتاده است و گفته می‌شود در این حمله فرمانده لوای طالبان و ۲۰ نفر دیگر از اعضای این گروه کشته شده‌اند.

دومین حمله امروز (جمعه، ۱۸ سنبله) در ولایت پکتیا در شرق افغانستان اتفاق افتاده است و گفته می‌شود که در این حمله یک انبار سلاح و  مهمات مربوط قول اردوی منصوری طالبان، از بین رفته است.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که جمعه شب هفته گذشته گزارش شد که در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در منطقه دهمزنگ کابل، یک عضو ارشد شبکه القاعده با چهار همراهش و شماری از اعضای طالبان، کشته شده است.

پیش از آن نیز گزارش‌های از حملات هوایی در بخش‌های دیگر کشور منتشر شد، اما طالبان هنوز در مورد این حملات سکوت کرده‌اند و آن را رد یا تأیید نکرده اند و تنها پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را در حریم هوایی افغانستان، تأیید کرده‌اند.

ناتوانی طالبان در پاسخ‌دهی

مقامات ارشد طالبان گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در حریم هوایی افغانستان را تأیید کرده‌اند و آن را نقض حریم هوایی افغانستان و توافق نامه دوحه دانسته‌اند.

اما طالبان در برابر حملات هوایی آمریکا، تاکنون کاملا منفعلانه برخورد کرده‌اند و هیچ واکنش جدی نتوانسته‌اند که نشان بدهند.

حملات هوایی آمریکا در افغانستان، پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در کابل افزایش یافته است و هواپیماهای بدون سرنشین آن کشور، مرتب در حریم هوایی افغانستان پرواز می‌کنند.

آمریکا طالبان را متهم به پناه دادن به اعضای ارشد شبکه القاعده و نقض توافقنامه دوحه می‌کند و می‌گوید که اکنون بدون اینکه جان سربازان شان در خطر باشد، می‌توانند مبارزه با تروریسم در افغانستان را ادامه دهند.

از سوی دیگر، طالبان از لحاظ فنی و تجهیزاتی نیز توانایی پاسخ‌دهی به حملات هوایی آمریکا و ممانعت از ورود هواپیماهای بدون سرنشین آن کشور به حریم هوایی افغانستان را ندارد.

با تسلط طالبان بر افغانستان، سیستم امنیت هوایی افغانستان از بین رفت و این گروه به تازگی قرارداد نظارت از حریم هوایی افغانستان را با یک شرکت اماراتی امضا کرده است، اما مشخص نیست که این شرکت آیا می‌تواند مانع ورود هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به حریم هوایی افغانستان شود یا خیر؟ آیا این شرکت توانایی ردگیری هواپیماهایی را که به صورت غیرقانونی وارد حریم هوایی افغانستان می‌شود دارد؟

این سئوالات و بسیاری از سئوالات دیگر هنوز بی پاسخ مانده‌اند و با گذشت زمان مشخص خواهد شد که قرارداد با این شرکت، چه اندازه می‌تواند خیال طالبان را از حملات هوایی آمریکا راحت کند.

اصرار به راه حل دیپلماتیک

مقامات طالبان می‌گویند که تلاش می‌کنند مسئله نقض حریم هوایی افغانستان توسط آمریکا را از راه‌های دیپلماتیک، دنبال و حل و فصل کنند.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان دو روز پیش در یک نشست خبری گفت که: «در این اواخر حریم هوایی افغانستان از سوی پروازهای آمریکا نقض شده است و این خلاف قوانین بین‌المللی و توافق نامه دوحه است.»

او افزود که: «به آمریکا صدا می‌زنیم که دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکند و پروازهای خود را در حریم هوایی افغانستان متوقف کند.»

سرپرست وزارت خارجه طالبان تأکید کرد که آنها تلاش می‌کنند که این مسئله را از طریق راه‌های دیپلماتیک، با مقامات آمریکایی حل کنند.

از سوی دیگر، پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حریم هوایی افغانستان باعث شده است که روابط افغانستان و پاکستان تنش آلود شود.

مدت ها بعد از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل، ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در یک نشست خبری گفت که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از خاک پاکستان پرواز می‌کنند و وارد حریم هوایی افغانستان می‌شوند. او از پاکستان خواست که به آمریکا اجازه ندهد که از خاک آن کشور علیه افغانستان استفاده کند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز بدون نام بردن از پاکستان، گفت که از کشورها می‌خواهیم که نگذارند خاک شان علیه افغانستان استفاده شود.

مقامات پاکستان، اظهارات وزیر دفاع طالبان را تکذیب کردند و نسبت به آن واکنش جدی نشان دادند. بنا به بعضی گزارش‌ها، پاکستان به طالبان گوشزد کرده است که به صورت علنی از آن کشور انتقاد نکنند.

پاکستان یکی از حامیان دائمی طالبان به شمار می‌رود و رهبران این گروه قبل از تسلط بر افغانستان، در پاکستان پناهگاه امن داشتند.

حملات هوایی آمریکا بر خاک افغانستان هرچند که خشم طالبان را برانگیخته است و آنها آن را نقض توافقنامه دوحه می‌دانند، اما به نظر می‌رسد که این گروه هیچ‌گونه راهی برای مقابله با این حملات در وضعیت کنونی ندارند و باید به خواست‌های آمریکایی در زمینه‌های مختلف برای متوقف شدن اینگونه حملات، تمکین کنند.

منبع: شفقنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟