تحقیق درباره اختلاس های اشرف غنی

  • انتشار: ۶ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 119610

دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت فدرال خواستند در مورد احتمال اختلاس میلیون‌ها دالری اشرف غنی تحقیق کند.

جیمز کومر و گلن گروتمن در دو نامه که متنشان تقریبا یکی بود، از  وزارت خارجه و دادگستری آمریکا خواستند در مورد اشرف غنی تحقیق کند، این دو نماینده این احتمال را مطرح کرده‌اند که غنی منابع مالی را که دولت آمریکا برای کمک به کابل داده، برای استفاده شخصی خود به سرقت برده است.

در نامه کومر و گروتمن، آمده است: احتمالا غنی از منابع مالی آمریکا که برای مردم افغانستان بوده، استفاده شخصی کرده و با بیش از ۱۰۰ میلیون دالر پول نقد از کشور فرار کرده است.

در این دو نامه خطاب به مریک گارلند، وزیر دادگستری، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، آمده است: اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، این خروج با کرامت رهبر دلسوز یک دولت نبوده؛ این فرار فردی بزدل و دله‌دزد بوده است.

کومر و گروتمن می‌نویسند: آمریکا باید هرچه در توان دارد به کار گیرد تا هر میزان از منابع مالی را که رئیس‌جمهور غنی به‌صورت غیرقانونی اختلاس کرده، پس بگیرد. اگر این منابع برای مصرفی خلاف آنچه به آن تخصیص یافته‌اند، خرج شوند، آمریکا باید  غنی را به دست عدالت بسپارد.

کومر و گروتمن در نامه خود با انتقاد از بی‌مبالاتی‌ها و کارهای بزدلانه غنی گفتند که این اعمال احتمالا به تسریع فتح کشور به دست طالبان و سرنگونی دولت افغانستان منجر شده‌اند.

این دو قانون‌گذار در پایان نامه تقاضا کرده‌اند که حداکثر تا پایان ماه جاری به آن‌ها اطلاع داده شود که آیا غنی پولی با خود برده و در این صورت، این پول از کجا آمده است و اگر معلوم شد غنی پول کمک‌های خارجی به افغانستان را دزدیده است، آیا دولت بایدن قصد دارد او را تحت تعقیب قرار دهد یا خیر؟

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟