تاکید نماینده ایران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

  • انتشار: ۲۵ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 134352

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان را عامل مهم در به رسمیت شناخته شدن حکومت جدید کابل اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از ایرنا، کاظمی قمی با تاکید بر این که ایران همیشه کوشش کرده است تا با صادرات خود زندگی مردم افغانستان را بهبود بخشد، از برنامه تهران برای میزبانی نشست بزرگی در سطح وزیران امور خارجه با هدف کمک به حل مسائل افغانستان خبر داد.

کاظمی قمی روز چهارشنبه در سخنرانی خود در نشت روندمسکو درباره افغانستان که امروز به میزبانی روسیه و بدون حضور نماینده ای از افغانستان و حکومت طالبان برگزار شد، افزود: در راستای کمک به بهبود و ثبات افغانستان ایران در نظر دارد نشست بزرگی در سطح وزیران خارجه در مورد افغانستان در آینده نزدیک برگزار نماید.

وی با بیان اینکه سیاست آمریکا ترور و تروریسم است، تصریح کرد: آنچه در افغانستان می‌گذرد نتیجه ۲۰ سال اشغال آمریکا است.

کاظمی قمی اظهار داشت: زمان خیلی سریع حرکت می کند و اگر نتوانیم شرایط در افغانستان را مدیریت کنیم، ممکن است این شرایط بدتر شود.

وی ادامه داد که تشکیل یک حکومت فراگیر، موقعیت سیاسی افغانستان و به رسمیت شناخته شدن آن در جامعه جهانی را فراهم می‌کند.

نماینده ویژه رئیس جمهوی اسلامی ایران در امور افغانستان اظهار داشت: گروه‌های تروریستی نیابتی امریکا نگرانی دیگری است که در افغانستان وجود دارد.

نگرانی منطقه از حضور داعش در افغانستان

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان نیز در نشست فرمت مسکو گفت: روسیه به ویژه نگران تداوم نفوذ داعش در مناطق شمالی کشور هم مرز با آسیای مرکزی است.

وی اظهار داشت: روسیه از آمریکا و متحدانش قاطعانه می‌خواهد تا دارایی افغانستان را آزاد کنند تا طالبان بتوانند از حق مشروع خود برای پیگیری یک سیاست مالی و اقتصادی مستقل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه افغانستان در زمستان مانند سال گذشته ممکن است با کمبود مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری مواجه شوند، افزود: تعدادی از کشورها در حال حاضر اقداماتی را برای ارائه کمک های بشردوستانه انجام می دهند، اما لازم است مشکلات اقتصادی به صورت جامع حل شود.

کابلوف تصریح کرد: غرب مسؤولیت اصلی اوضاع افغانستان را بر عهده دارد چون افغانستان را نه تنها در ۲۰ سال گذشته به وضعیت اسفناک کنونی رسانده است، بلکه با مسدود سازی دارایی های این‌کشور به خفقان اقتصادی خود ادامه می دهد.

آمریکا منشاء تمام مشکلات افغانستان

یو شیائوونگ، نماینده ویژه چین برای افغانستان در سخنرانی خود در نشست فرمت مسکو اظهارداشت: امروز آمریکا منشا تمام مشکلات افغانستان است.

وی گفت: بنابراین لازم است که ایالات متحده تحریم های یکجانبه افغانستان را لغو کرده، ذخایر ارزی آن را بدون هیچ قید و شرطی بازگردانند و مسئولیت اصلی تقویت و بازسازی آن را بر عهده بگیرند.

نماینده تاجیکستان در مورد افغانستان هم گفت: نگران کشتار مردم بخصوص تاجیک‌ها توسط طالبان در پنجشیر و دیگر مناطق افغانستان هستیم.

نماینده قرقیزستان در مورد افغانستان هم اظهار داشت از جبهه‌گیری جامعه جهانی درمورد بازگشایی مکاتب دختران در این کشور حمایت می‌کنیم.

وی افزود: وقتش رسیده که دارایی‌های افغانستان بطور کلی آزاد شود.

نماینده ازبکستان هم در نشست فرمت مسکو گفت: کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان را ادامه دهی و: تمام تلاش خود را می‌کنیم که افغانستان لانه گروه‌های تروریستی نشود.

نشست مسکو با موضوع افغانستان امروز چهارشنبه بدون حضور نمایندگان کابل و حکومت طالبان با حضور نمایندگان ۱۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

این اولین نشست «فرمت مسکو» است که بدون نمایندگان افغانستان برگزار می شود. دولت جمهوری دیگر در افغانستان وجود ندارد و مقام های طالبان نیز برای شرکت دراین نشست دعوت نشده اند.

بر اساس این گزار ش برای اولین بار، آمریکا نیز در این نشست دعوت نشده است.

شرکت کنندگان در نشست امروز در مورد مسائل امنیتی افغانستان از جمله نگرانی از حضور گروه های تروریستی در این کشور بحث و گفت و گو و در خصوص راه های کمک به ثبات و آرامش اوضاع در افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت در این نشست شرکت کردند. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در این اجلاس حضور داشت.

نمایندگانی از قطر، عربستان، ترکیه و امارات به عنوان میهمان در این نشست حضور دارند.

نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود که یک هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن حضور داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟