تأسیس مدرسه جهادی در پنجشیر؛ «دروس دینی به شیوه‌ی ۱۴ قرن قبل تدریس می‌شود»

  • انتشار: ۲۲ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 138310

یک مدرسه بزرگ جهادی با ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ نفر دو روز قبل با حضور حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان در ولایت پنجشیر تأسیس شد.

مسئولان محلی طالبان در ولایت پنجشیر می‌گویند که در این مدرسه دینی کتاب‌های بسیار قدیمی «پوش زرد، حاشیه‌دار، نکته‌دار و کلان کلان» تدریس می‌شود.

مولوی مسیح‌الله، رییس تازه‌گماشته‌ی مدرسه جهادی پنجشیر گفته است که شیوه‌ی تدریس در این مدرسه و کتاب‌هایی که تدریس می‌شود به «۱۴۰۰ سال قبل» بر می‌گردد.

قیام‌الدین حنیف، رییس شورای علمای طالبان در پنجشیر گفته است که در طول بیست سال گذشته مدارس دینی که از سوی دولت تمویل می‌شدند، ملاهای بی‌سواد تربیه می‌کردند که «اندک‌ترین معلومات دینی را نداشتند».

عبدالله سدید، رییس دادگاه مرافعه طالبان در پنجشیر در مراسم افتتاح این مدرسه جهادی گفته است که مردم افغانستان از آموزه‌های درست اسلامی دور شده بودند و اکنون طالبان دوباره آنان را به اصل آموزه‌های واقعی اسلامی رجعت می‌دهند.

حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان نیز در این مراسم گفته است که پایه‌های نظام اسلامی را مدارس دینی مستحکم می‌کند و آنان برنامه دارند تا مدارس بیشتری را در کشور ایجاد کنند. او از مردم خواسته است که فرزندان‌شان را در مدارس دینی شامل کنند.

طالبان در تمام ولایات کشور مدارس دینی را تحت نام «مدرسه جهادی» ایجاد کرده‌اند. در این مدارس تعلیمات دینی به‌شکل سنتی قدیمی تدریس می‌شود و از آموزش علوم عصری خبری نیست. شماری از آگاهان می‌گویند که طالبان در این مدارس جوانان را با استفاده از ایده‌های خودشان تُندرو تربیه می‌کنند.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده و بر ایجاد مدارس دینی در سراسر کشور تأکید دارند.

سرپرست وزارت معارف طالبان در پنجشیر گفته است که اکنون زمینه‌ی برگشت دختران به مکتب مساعد نیست و آنان تلاش دارند تا شرایط اسلامی را برای رفتن دختران به مکتب فراهم کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟