بیکار شدن ۸۶ درصد خبرنگاران زن پس از تسلط طالبان

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 137123

سازمان گزارش‌گران بدون مرز از بیکار شدن ۸۶ درصد خبرنگاران زن پس از تسلط طالبان در افغانستان خبر داده است.

در ادامه‌ نگرانی‌ها مبنی بر وضعیت دشوار خبرنگاران زن تحت تسلط طالبان در افغانستان، سازمان گزارش‌گران بدون مرز روز چهارشنبه، ۱۳ ثور، به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات با نشر اعلامیه‌ای گفت که با تسلط دوباره طالبان، ۸۶ درصد کارمندان زن در رسانه‌های افغانستان کارهای‌شان را از دست داده‌اند.

در اعلامیه این سازمان آمده که پس از حاکمیت طالبان، روزنامه‌نگاران زن در افغانستان زیر فشار بیشتری قرار گرفته و از هر پنج کارمند زن، چهار تن‌شان بیکار شده‌اند.

در اعلامیه آمده است که قدرت‌گیری دوباره طالبان پیامدهای جدی برای آزادی رسانه‌ها و امنیت روزنامه‌نگاران، به‌ویژه زنان داشته است.

گزارش‌گران بدون‌ مرز افزوده: «در افغانستان تحت کنترل طالبان پرداختن به بسیاری از موضوعات، از جمله مسایل مذهبی، جایگاه زنان و حقوق بشر دشوار یا غیرممکن شده و به خط سرخ تبدیل شده است.»

این سازمان همچنین گفته که اداره‌های طالبان، به‌ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ، ریاست استخبارات، وزارت امر به معروف و مرکز رسانه‌های حکومت این گروه به خبرنگاران اخطاریه می‌فرستند.

این سازمان تاکید کرده است که سه ماه پس از سقوط کابل به دست طالبان، ۴۳ درصد رسانه‌های افغانستان نیز ناپدید شده‌اند.

به گفته این سازمان، شمار زیادی از روزنامه‌نگاران به خارج از افغانستان رفته‌اند و بیشتر کسانی که در داخل کشور مانده‌اند نیز بازداشت و بازجویی شده‌‌اند.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل نیز به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته که با تسلط طالبان بسیاری از خبرنگاران افغانستان به‌گونه خودسرانه بازداشت، شکنجه و تهدید می‌شوند و حتی به خاطر صحبت ‌کردن جان‌های خود را از دست داده‌اند.

این سازمان گفته: «روزنامه‌نگاری جرم نیست؛ اما اصول آزادی بیان و مطبوعات آزاد پس از بازگشت طالبان همواره مورد تهدید قرار گرفته است.»

این سازمان افزوده است که مقام‌های طالبان باید تعهد کنند که به آزادی بیان احترام می‌گذارند و به خبرنگاران اجازه دهند تا به‌گونه مستقل و مصون در افغانستان کار کنند.

این در حالی است که روز گذشته ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان هم از وضعیت روزنامه‌نگاران زن در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت: زنان روزنامه‌نگار در افغانستان با شرایط سختی روبه‌رو اند.

او به مناسبت «روز جهانی آزادی رسانه‌ها» گفت که زنان روزنامه‌نگار در این کشور در شرایط اسفناک اطلاع‌رسانی می‌کنند.

او همچنین گفته: «در روز جهانی آزادی مطبوعات به رسانه‌های افغانستان، بیش از همه زنان روزنامه‌نگار که با وجود محدودیت‌های اسفناک و خطرات جانی به اطلاع‌رسانی ادامه می‌دهند، ادای احترام می‌کنم.»

آقای بنت از طالبان خواسته است که به رسانه‌های «آزاد، کثرت‌گرا، مستقل و فراگیر» احترام بگذارند.

پیش‌تر نی یا نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان هم با ابراز نگرانی از وضعیت رسانه‌ها در کشور از سازمان‌های بین‌المللی خواسته بود که به تعهدات خود در حمایت از خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان عمل کنند.

نی با نشر اعلامیه‌ای گفت که نزدیک به دو سال می‌شود که آزادی رسانه‌ها به یک چالش جدی مبدل شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان، روز گذشته گفت که در جریان ۱۲ ماه گذشته دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت خبرنگاران در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با دوره‌ مشابه در سال قبل، ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
این آمار در آستانه‌ «روز جهانی آزادی رسانه‌ها» منتشر شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که از ماه می سال ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳‌، دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت خبرنگاران در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با حدود ۱۳۰ رویداد ثبت‌شده در جریان دوره یک‌ساله‌ قبل از آن (می ۲۰۲۱ الی می ۲۰۲۲)، حدود ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
مرکز خبرنگاران توضیح داد که موارد ثبت‌شده در ۱۲ ماه اخیر، شامل جان‌باختن حسین نادری، خبرنگار خبرگزاری صدای افغان و زخم‌برداشتن حداقل ۲۱ خبرنگار، شش مورد خشونت فیزیکی، ۱۱۵ مورد تهدید و ۷۰ مورد بازداشت خبرنگاران می‌شود که از آن جمله حداقل دو خبرنگار، مرتضی بهبودی و خیرالله پرهر همچنان در زندان طالبان هستند.

به‌گفته‌ مرکز خبرنگاران، به‌جز حمله‌ منتسب به گروه داعش در مزار شریف که باعث جان‌باختن نادری و زخم‌برداشتن دست‌کم ۱۹ خبرنگار دیگر شد، اکثریت رویدادهای دیگر از سوی اداره‌های طالبان یا افراد منسوب به این گروه صورت گرفته است.

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، این گروه محدودیت‌های زیادی را بر رسانه‌ها وضع کرده و پس از تسلط این گروه نیمی از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده و خبرنگاران زیادی کشور را ترک کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟