بیش از 41 درصد دانشجویان خارجی در ایران را، دانشجویان افغانستانی تشکیل می دهد

  • انتشار: ۱۲ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20356

یک مقام ایرانی در وزارت تحصیلات عالی این کشور گفت که از مجموع 52 هزار دانشجوی خارجی در ایران، بیش از 41 درصد آنان را دانشجویان افغانستانی تشکیل می دهد.

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در اموربین‌الملل، روز جمعه (۳۱ مارچ) اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۵۲ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور سرگرم تحصیل هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از قائم مقام وزیر علوم (تحصیلات عالی) گفته است که ۲۳ هزار نفر از این دانشجویان در دانشگاهی تحصیل دارند که تحت پوشش وزارت علوم قرار داشته و مابقی دانشجویان خارجی هستند که “در جامعه المصطفی، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت” ثبت‌نام کرده‌اند.

سالار آملی نگفت که این دانشجویان از چه کشورهایی به قصد تحصیل به ایران آمده‌اند. بنا به آماری که در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در ایران منتشر شد اغلب این  دانشجویان از کشورهای همسایه و منطقه هستند. در دو سال گذشته حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر به شمار دانشجویانی که در دانشگاه‌های تابع وزارت علوم تحصیل می‌کنند افزوده شده است.

براساس گزارش اداره کل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم ایران، ترکیب دانشجویان خارجی در ایران در سال ۹۳ و ۹۴ نشان می دهد که ۵/ ۴۱ درصد از کشور افغانستان، ۲۰ درصد از سوریه، ۳/ ۲۱ درصد آنان از کشورهای آسیای میانه و ۷/ ۸ درصد از هند و پاکستان هستند.

به گفته سالار آملی ایران در سال تحصیلی ۹۴ و ۹۵ حدود ۲۳۵ پروژه مشترک با دانشگاه‌های خارجی داشته است. او افزود که ۵۳۵ استاد ایرانی مقیم خارج نیز “برای برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، دوره سه ماه، دوهفته‌ای یا برای راهنمایی پایان نامه دانشجویان به کشور ایران آمده‌اند.”

قائم مقام وزارت علوم درباره کیفیت دانشگاه‌های ایران برای جلب دانشجویان خارجی گفت: « بر اساس آخرین ارزیابی رویترز ۱۳ دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفتند.» اما از آنجایی‌که موسسات مختلف با معیارهای متفاوت دست به گزینش دانشگاه‌های برتر می‌زنند، می‌تواند در این زمینه اختلاف اندکی وجود داشته باشند.

گزارش نشریه آموزش عالی تایمز پیرامون رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در جهان  در سال ۲۰۱۶ بر اساس بررسی۸۰۰ دانشگاه در ۷۰ کشور جهان به تازگی منتشر شده است.

براساس این گزارش، ۸ دانشگاه ایران از لحاظ کیفی در میان ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟