بیست‌وچهارمین روز درگیری‌های نظامی روسیه در اوکراین

  • انتشار: ۲۸ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128840

بیست‌وچهارمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین ادامه یافته و این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز گذشته از انهدام ۱۸۴ پهپاد اوکراینی و ۱۴۱۲ تانک و خودروی زرهی از آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد و اعلام کرد نیرو‌های مسلح روس در یک روز ۶ کیلومتر به عمق اوکراین پیشروی کردند. کی‌یف پیشنهاد روسیه برای خروج تشکیلات نظامی از «ماریوپل» را رد کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با حضور در مراسمی که به مناسبت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه برگزار شده بود، اعلام کرد مردم کریمه با ایجاد سدی سخت بر سر راه نازی‌ها، کار درستی انجام دادند. کریمه باید به عنوان بخشی از یک کشور که به آن تحقیرآمیز رفتار می‌کرد جدا می‌شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های چین روز گذشته (جمعه) اعلام کرد شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور به ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود اطلاع داده است که اولویت، اکنون پایان دادن به جنگ در اسرع وقت است. پوتین پیش‌تر گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد.»

روابط مسکو و کی‌یف پس از الحاق کریمه به روسیه دچار تنش شد. اقدامات نظامی آمریکا و ناتو در استقرار نیرو‌های نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه و مداخلات آن‌ها، باعث تحریک مسکو و شعله‌ور شدن جنگ شد. روسیه هدف این جنگ را غیرنظامی کردن دونباس و دور کردن تهدیدات نظامی ناتو از مرز‌های خود دانسته است و گفته عملیات نظامی خود را به درخواست رؤسای‌جمهور دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انجام داده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که کمک‌های آمریکا به اوکراین پیشتر از جنگ روسیه آغاز شده بود، از کمک ۸۰۰ میلیون دلاری تحت عنوان کمک امنیتی به اوکراین شامل سامانه‌های ضد هوایی، ضد زره، اسلحه و مهمات و هواپیما‌های بدون سرنشین، خبر داد و پوتین را جنایتکار جنگی دانست. طبق یک نظرسنجی جنگ اوکراین و افزایش قیمت سوخت، بسیاری از رانندگان در آمریکا را به فکر ترک شغل خود انداخته است. رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرده است.

شورای امنیت در جلسه‌ی روز جمعه خود، نماینده آمریکا در این شورا وجود تسلیحات بیولوژیک در آزمایشگاه‌های اوکراین را که مستقیم از سوی آمریکا حمایت می‌شدند، انکار کرد. وزیر امور خارجه تایوان اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید. این درحالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه جدید خود ابعاد جدیدی از جنگ روانی آمریکا، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و لابی این کشور در سازمان ملل را بیان کرده و تأکید کرده است آمریکا کشور‌های دیگر را تهدید کرده تا در سازمان ملل علیه روسیه رأی دهند.

انفجاری مهیب در دونتسک – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۰۰

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد انفجاری مهیب در «دونتسک» به وقوع پیوسته است.

نیرو‌های اوکراینی ۳ غیرنظامی را کشته و ۲ نفر را زخمی کردند – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۲۰

الجزیره به نقل از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه نوشت: در گلوله باران نیرو‌های اوکراینی به شهر «ارمینا» در غرب «لوهانسک» ۳ غیرنظامی کشته و ۲ نفر زخمی شدند.

ناکام ماندن نیروی های روسی در تصرفت شهر های اصلی – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۱۰

به گزارش الجزیره، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: نیرو‌های روسی می‌خواستند شهر‌های اصلی را تصرف کنند، اما نتوانستند به این هدف برسند. آن‌ها هر شب حملاتی خشونت‌آمیز علیه اهداف غیرنظامی انجام می‌دهند.

زلنسکی: دولت از خانواده‌هایی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند حمایت می‌کند – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۱۵

الجزیره نوشت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

من تصمیمی برای حمایت دولت از خانواده‌هایی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند صادر کردم.
امروز بمباران هوایی و زمینی زیادی صورت گرفت و تلفات جانی در بین غیرنظامیان برجای گذاشت.
نیرو‌های ما توانستند نیرو‌های دشمن و بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و کلیسا‌ها توسط روسیه را متوقف کنند.
راهی جز نشستن برسر میز مذاکره و اتخاذ راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و مذاکره برای آن وجود ندارد.

جنگ اوکراین و سایه فقر بر سر ۴۰ میلیون نفر در جهان – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۴:۳۰

به گزارش رویترز، مرکز توسعه جهانی اعلام کرد که افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین، بیش از ۴۰ میلیون نفر را به سوی فقر شدید سوق خواهد داد. این مرکز نسبت به محدودیت صادرات و تحریم تولید مواد غذایی روسیه هشدار داد.
قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۰۰

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد با پیشروی نیروهای روسی از جبهه شرق، دسترسی اوکراین به دریای آزوف قطع شد.

هم اینک نیروی دریایی روسیه بنادر اوکراین در دریای سیاه را نیز در محاصره قرار داده و در حال پیشروی در این منطقه است و احتمال سقوط این بنادر و قطع دسترسی کامل اوکراین به دریای سیاه نیز در روزهای آینده وجود دارد

اسپوتنیک: کشته شدن سه غیرنظامی در گلوله باران ارتش اوکراین در لوهانسک – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۱۵

مرکز کنترل آتش بس در جمهوری لوهانسک روز جمعه از کشته شدن سه غیرنظامی در گلوله باران ارتش اوکراین خبر داد.

لوهانسک در شرق اوکراین دارای جمعیتی غالبا روس زبان بوده و بیش از یک دهه شاهد ناآرامی ها برای استقلال بوده است. مسکو نیروهای اوکراینی را متهم به کشتار غیرنظامیان در این منطقه کرده است.

ارسال موشک های ضدتانک انگلیسی به اوکراین – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۰۰

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک انگلیسی اعلام کرد لندن ۴ هزار و ۲۰۰ موشک کوتاه برد ضدتانک به نیروهای اوکراینی برای مقابله با پیشروی های روسیه ارسال کرده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور پیوسته در حال ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین هستند. با این حال، این کشورها از مداخله مستقیم نظامی در این کشور خودداری می کنند زیرا از تقابل نظامی آشکار با روسیه واهمه دارند.

استفاده روس ها از سنگر ها برای مخفی کردن خوردوهای نظامی در نزدیکی کیف – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۰۰

شرکت ماهواره‌ای مکسار عکس‌هایی را منتشر می‌کند که نشان می‌دهد نیروهای روسی از سنگرها برای مخفی کردن خودروهای نظامی خود در نزدیکی کیف استفاده می‌کنند.

به صدا در آمدن آژیرهای هشدار در پایتخت اوکراین – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۳۰

خبرگزاری اوکراین گزارش داد: آژیر خطر صبح امروز در کی‌یف، ژیتومیر و چرنیهیو به صدا درآمد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز افزود: نیرو‌های روسی تاکنون موفق به محاصره پایتخت نشده اند. نیرو‌های اوکراینی پیشروی نیرو‌های روسی به سمت شهر میکولایف را متوقف کردند. روسیه امروز ۱۴ موشک پرتاب کرد و بیش از ۴۰ حمله به مناطق مختلف انجام داد.

اوکراین پل ارتباطی دونتسک و ماریوپل را منفجر کرد – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۰۰

خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی بدون اطلاع به غیرنظامیان، پل ارتباطی دونتسک و ماریوپل را منفجر کرد که منجر به وارد شدن خسارت به خانه های مردم شد.

۳ کشته در حملات اوکراین به لوهانسک – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۰۰

جدایی طلبان لوهانسک خبر دادند: در گلوله باران نیرو‌های امنیتی اوکراین در منطقه ارمینو ۳ غیرنظامی کشته و دو غیرنظامی زخمی شدند.

مقامات اوکراینی لوهانسک نیز گفتند توافق برای ایجاد یک گذرگاه بشردوستانه امروز پس از اجماع در این خصوص انجام می شود.

کشته و زخمی ۳۵۱ غیرنظامی در دونتسک – ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۱۵

ریانووستی به نقل از جدایی‌طلبان دونتسک نوشت:در ۳۰ روز تشدید تنش‌ها در این منطقه، ۵۵ غیرنظامی کشته و ۳۰۱ نفر از جمله ۲۱ کودک کشته و ۳۰۱ نفر زخمی شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟