بیست‌وپنجمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

  • انتشار: ۲۹ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128892

با فرا رسیدن بیست‌وپنجمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، وزارت دفاع روسیه روز گذشته در گزارشی از آخرین دستاورد‌های عمایات نظامی در اوکراین، اعلام کرد یک هزار و ۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را از زمان آغاز این عملیان نظامی در تاریخ ۲۴ فوریه منهدم کرده است. دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز در سخنانی گفت اقتصاد روسیه بخاطر تحریم‌های غرب سقوط نخواهد کرد؛ چراکه می‌داند چگونه تحت محدودیت‌ها عمل کند و در فضای پسا شوروی، دوستان قابل اعتمادی همچون چین، جنوب شرقی آسیا و آفریقا را دارد.

معاون وزیر خارحه چین گفته است تحریم‌ها علیه روسیه یکجانبه بوده و به تصویب شورای امنیت نرسیده است. او همچنین گفت: ما اقدام روسیه را محکوم نمی‌کنیم و آن را تهاجم نمی‌نامیم؛ اما نگراین خود را از جنگ اعلام می‌داریم. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پیش از این با حضور در مراسمی که به مناسبت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه برگزار شده بود، اعلام کرد مردم کریمه با ایجاد سدی سخت بر سر راه نازی‌ها، کار درستی انجام دادند. کریمه باید به عنوان بخشی از یک کشور که به آن تحقیرآمیز رفتار می‌کرد جدا می‌شد.

روابط مسکو و کی‌یف پس از الحاق کریمه به روسیه دچار تنش شد. اقدامات نظامی آمریکا و ناتو در استقرار نیرو‌های نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه و مداخلات آن‌ها، باعث تحریک مسکو و شعله‌ور شدن جنگ شد. روسیه هدف این جنگ را غیرنظامی کردن دونباس و دور کردن تهدیدات نظامی ناتو از مرز‌های خود دانسته است و گفته عملیات نظامی خود را به درخواست رؤسای‌جمهور دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انجام داده است. روسیه روز گذشته (شنبه) برای اولین‌بار موشک‌های مافوق صوت کینژال پرتاب کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس روز گذشته گفت ارتش اوکراین توسط مستشاران کشورهای غربی و آمریکا فرماندهی می‌شود. وزیر امور خارجه تایوان پیش‌تر اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید. معاون رئیس حزب حاکم اوکراین اما مدعی شد، اوکراین سپری است که از بقیه کشور‌های اروپایی دفاع می‌کند.

سرهی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد تهاجم روسیه ۳۰ درصد از اقتصاد اوکراین را به تعطیلی کشانده است. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز اعلام کرده است قریب به ۱.۵ میلیون کودک از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه، از اوکراین گریخته‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که کمک‌های آمریکا به اوکراین پیشتر از جنگ روسیه آغاز شده بود، از کمک ۸۰۰ میلیون دلاری تحت عنوان کمک امنیتی به اوکراین شامل سامانه‌های ضد هوایی، ضد زره، اسلحه و مهمات و هواپیما‌های بدون سرنشین، خبر داد و پوتین را جنایتکار جنگی دانست.

این درحالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای ابعاد جدیدی از جنگ روانی آمریکا، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و لابی این کشور در سازمان ملل را بیان کرده و تأکید کرده است آمریکا کشور‌های دیگر را تهدید کرده تا در سازمان ملل علیه روسیه رأی دهند.

ادعای شورای شهر ماریوپل علیه روسیه – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۰۰

شورای شهر ماریوپل مدعی شد نیرو‌های روسی بیش از هزار نفر از ساکنان ماریوپل را به اجبار به روسیه فرستاده‌اند.

شورای شهر ماریوپل همچنین مدعی شد سرنوشت بسیاری از ساکنان این شهر که به دست نیرو‌های روسیه اسیر شده‌اند، مشخص نیست.

سازمان ملل: بیش از ۸۴۰ غیرنظامی در اوکراین جان باخته‌اند – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۴۵

شبکه تی‌آرتی ترکیه گزارش داد دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که تا هجدهم مارس، دست‌کم ۸۴۷ غیرنظامی در اوکراین کشته و ۱۳۹۹ نفر زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام دفتر حقوق بشر سازمان ملل، بیشتر تلفات ناشی از سلاح‌های انفجاری مانند گلوله‌باران‌های توپخانه سنگین و سیستم‌های پرتاب چندگانه راکت و حملات موشکی و هوایی بوده است.

گروسی: رایزنی‌ها برای اطمینان از ایمنی تأسیسات هسته‌ای اوکراین ادامه دارد – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۲۵

به گزارش العربیه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که آژانس به رایزنی‌ها برای توافق برسر چارچوبی در مورد امنیت و ایمنی تأسیسات هسته‌ای اوکراین ادامه می‌دهد.

او افزود که اوکراین به آژانس اطلاع داده است که یکی از سه خط برق که نیروگاه اتمی زاپروژیا (Zaporizhia) را به شبکه برق متصل می‌کند و قبلاً قطع شده بود، دوباره وصل کرده است.

اوکراین موشک‌های جاولین و استینگر بیشتری از آمریکا دریافت می‌کند – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۰۰

خبرگزاری رویترز گزارش داد، یک مقام اوکراینی می‌گوید که اوکراین ظرف چند روز آینده موشک‌های «جاولین» و «استینگر» بیشتری از آمریکا دریافت خواهد کرد.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین روز شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که اوکراین ظرف چند روز محموله جدیدی از تسلیحات آمریکایی از جمله موشک‌های جاولین و استینگر را دریافت خواهد کرد.

دانیلوف گفت: این (سلاح) در آینده نزدیک در خاک کشور ما خواهد بود. ما در مورد روز‌ها صحبت می‌کنیم.

رویترز نوشت، متحدان اوکراین محموله‌های تسلیحاتی را برای تقویت ارتش این کشور در برابر تهاجم روسیه تحویل داده‌اند. روسیه از این اقدام کشور‌های عضو ناتو انتقاد کرده است.

سرویس امنیت روسیه نسبت به خطر حرکت مین‌های دریایی اوکراین به سمت «تنگه بسفر» هشدار داد – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۱۵

خبرگزاری تاس گزارش داد، سرویس امنیت فدرال روسیه نسبت به خطرات ناشی از احتمال استقرار مین توسط ارتش اوکراین در نزدیکی بنادر این کشور به سمت «تنگه بسفر» هشدار داده است.

این آژانس به تاس گفت که حدود ۴۲۰ مین دریایی از انواع منسوخ شده توسط نیروی دریایی اوکراین برای مسدود کردن آبراه‌های منتهی به بندر «اودسا» و سه بندر دیگر در دریای سیاه مستقر شد.

استرالیا صادرات سنگ معدن آلومینیوم به روسیه را ممنوع کرد – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۴۵

دولت استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد که صادرات آلومینا و سنگ معدن آلومینیوم، از جمله بوکسیت، به روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مستمر خود علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین ممنوع کرده است.

در بیانیه مشترک چندین وزارتخانه دولت استرالیا از جمله دفتر نخست‌وزیری این کشور آمده است که روسیه برای نزدیک به ۲۰ درصد نیاز آلومینا خود به استرالیا متکی است. این اقدام توانایی روسیه برای تولید آلومینیوم را که یک کالای صادراتی مهم برای روسیه است، محدود خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت استرالیا با صادرکنندگان و اتحادیه‌های کارگری که تحت تأثیر این ممنوعیت قرار می‌گیرند همکاری نزدیکی خواهد داشت تا بازار‌های جدید را پیدا کرده و بازار‌های موجود را گسترش دهد.

زلنسکی مدعی شد: بیش از ۱۴ هزار سرباز روسی تاکنون در اوکراین کشته شده‌اند – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۴۵

به گزارش الجزیره، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

  • «ماریوپل» محاصره شده با مقاومت در برابر شرارت در تاریخ ماندگار خواهد شد.
  • اقداماتی که در این شهر روی داده است تنها توسط یک تروریست انجام می‌شود.
  • هرچه روسیه اقدامات خصمانه خود علیه اوکراین را تشدید کند، پیامد‌های منفی برای آن بیشتر خواهد بود.
  • از سوئیسی‌ها خواستم تا شرکت‌های خود را تحت فشار بگذارند تا فوراً بازار روسیه را ترک کنند.
  • بیش از ۱۴ هزار سرباز روسی تاکنون در اوکراین کشته شده‌اند و با ادامه جنگ، تعداد تلفات افزایش خواهد یافت.
  • بیش از ۶ هزار نفر روز شنبه از طریق ۸ مسیر امن تخلیه شدند.
  • مذاکره آسان نیست، اما ضروری است و ما همیشه به دنبال صلح هستیم و کشتار و مرگ را متوقف می‌کنیم.

فعال شدن آژیر‌های خطر در لویو – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۵۰

خبرنگار الجزیره گزارش داد، آژیر‌های خطر در شهر «لویو» اوکراین به صدا درآمده است و مقامات از ساکنان می‌خواهند به پناهگاه‌ها بروند.

کمک ۱۵.۵ میلیون دلاری استرالیا به اوکراین – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۱۵

دولت استرالیا می‌گوید این کشور ۱۵.۵ میلیون دلار کمک نظامی اضافی و همچنین ۲۲ میلیون دلار کمک اضطراری بشردوستانه به اوکراین ارائه می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، همچنین گفته شده استرالیا برای پناهجویان اوکراینی روادید موقت صادر خواهد کرد. این روادید به مدت سه سال اعتبار دارد و به افراد اجازه کار، تحصیل و دسترسی به سیستم درمان را می‌دهد.

وزارت دفاع اوکراین: درشب گذشته ۳ هلیکوپتر روسی منهدم شد – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۳۰

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد شب گذشته ۳ هلیکوپتر روسی را منهدم کرده است.

در همین حال، مقامات منطقه لوهانسک اعلام کردند در حمله شب گذشته ارتش روسیه ۳ نفر از جمله ۲ کودک کشته و ۷ نفر زخمی شدند. همچنین به گفته این مقامات، نیرو‌های اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته ۴ بار مناطق مختلف را بمباران کرده اند.

وزارت دفاع انگلیس مدعی شکست روسیه در کنترل حریم هوایی اوکراین شد – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۰۰

شبکه الجزیره گزارش داد وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد: روسیه نتوانست حریم هوایی اوکراین را تحت کنترل خود درآورد و نیرو‌های اوکراینی به صورت هوایی دفاع می‌کنند. شکست روسیه در کنترل حریم هوایی اوکراین، پیشروی زمینی این کشور را به میزان قابل توجهی تضعیف کرده است.

ورود فرانسوی‌ها به اوکراین برای جنگ با روسیه – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۲۰

سفیر فرانسه در کی یف اعلام کرد شماری از شهروندان فرانسوی برای کمک به نیرو‌های اوکراینی در برابر حمله نظامی روسیه وارد این کشور شده اند.
به گزارش شبکه ”روسیا الیوم“ ”اتین دی بونسن“ در گفتگو با شبکه تلویزیونی «BFM» فاش کرد که شماری از شهروندان فرانسوی برای شرکت در جنگ وارد اوکراین شده اند.
او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود اطلاعاتی درباره مشارکت فرانسوی‌ها در اقدامات تهاجمی و خصمانه در اوکراین گفت: ما اطلاعاتی داریم که برخی از فرانسوی‌ها وارد خاک اوکراین شده اند با این حال ما به شهروندان فرانسوی توصیه نمی‌کنیم وارد خاک این کشور (اوکراین) شوند.
سفیر فرانسه در کی یف در عین حال مشخص نکرد که شهروندان فرانسوی با چه هدفی وارد اوکراین شده اند.
اتین دی بونسون خاطرنشان کرد که فرانسه موفق شده است بیشتر شهروندان فرانسوی مقیم اوکراین را از این کشور خارج کند.

ورود ۱۱ هزار اوکراینی به شبه جزیره کریمه – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۳:۰۰

وزیر سیاست داخلی شبه جزیره کریمه به شبکه المیادین گفت حدود ۱۱ هزار اوکراینی ظرف چند روز وارد شبه جزیره شده اند و اکثر پناهندگان اوکراینی ساکنان شهر ماریوپل هستند.

حبس ۳۵ معدنچی در پی حملات نیرو‌های اوکراین در دونتسک – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۳:۱۵

وزارت زغال سنگ و انرژی جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد سی و پنج کارگر معدن در معدن زغال سنگ زاسیادکو در منطقه کیف اسکای دونتسک در زیر زمین محبوس شده اند. این رویداد در نتیجه عملیات نظامی نیرو‌های اوکراینی در این منطقه رخ داده است.

اوکراین: امروز ۷ کریدور بشر دوستانه در این کشور باز میشود – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۳:۲۵

به گزارش رویترز ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین گفت که هفت کریدور بشردوستانه روز یکشنبه باز می‌شود تا غیرنظامیان بتوانند مناطق خط مقدم را ترک کنند.

حمله روسیه به مجتمع نظامی-صنعتی اوکراین با موشک‌های کالیبر بالدار – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۳:۴۰

وزارت دفاع روسیه گزارش داد‏ نیرو‌های روسی مجتمع نظامی-صنعتی اوکراین را با موشک‌های کالیبر بالدار که از دریای سیاه پرتاب شدند، هدف قرار دادند.
وزارت دفاع روسیه افزود همچنین نیرو‌های روسی در این حمله بار دیگر از موشک‌های مافوق صوت کینژال استفاده کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بیش از ۱۰۰ نفر از نیرو‌های ویژه اوکراین در بمباران دقیق یک مرکز آموزشی در شهر ژیتومیر کشته شدند. همچنین کشتی‌های ناوگان دریای خزر اهداف نظامی اوکراین را با موشک‌های بالدار کالیبر هدف قرار دادند.

قصد ملی گرایان اوکراینی برای انجام اقدامات تحریک آمیز با مواد شیمیایی – ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ ۱۳:۴۵

ژنرال میخائیل میزنتسیف رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه گفت: ملی گرایان اوکراینی در حال تدارک و آماده سازی برای انجام اقدامات تحریک آمیز در این کشور با استفاده از مواد شیمیایی سمی هستند.
به گزارش شبکه روسیا الیوم، میخائیل مزینتسیف شنبه در کنفرانس خبری گفت: «در شهر سومی و در کارخانه شیمیایی سومی کیم پروم، ملی گرایان اوکراینی تأسیسات ذخیره آمونیاک و کلر را استخراج کرده اند تا همزمان با ورود یگان‌های نیرو‌های مسلح روسیه به این شهر و با استفاده از مواد شیمیایی سمی ساکنان منطقه سومی را به صورت جمعی مسموم کنند.
این مقام وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: برای انجام این کار کانتینر‌های حاوی مواد شیمیایی سمی به ساختمان یک دبستان محلی منتقل شد و همزمان با نزدیک شدن نیرو‌های روسی به شهر سومی این کانتینر‌ها منفجر خواهند شد.
ژنرال میخائیل مزینتسیف گفت: مسکو از قبل به جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی درباره اقدامات «تحریک آمیز بدخواهانه» که از جانب مقامات اوکراینی برنامه ریزی شده است، هشدار می‌دهد که در صورت انجام این کار، باز هم نیرو‌های روسیه سرزنش خواهند شد و مسکو را مقصر این کار معرفی خواهند کرد.»
وی خاطر نشان کرد همه این‌ها با حمایت مستقیم رهبری آمریکا و تعدادی از کشور‌های اتحادیه اروپا انجام می‌شود که اوکراین را ابزاری سیاسی بر ضد روسی می‌دانند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟