بیست‌ودومین روز درگیری‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین

  • انتشار: ۲۶ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128803

بیست‌ودومین روز از درگیری‌های نظامی ارتش روسیه در شرق اوکراین ادامه یافته است. روابط روسیه و اوکراین که پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود، با مداخلات آمریکا و غرب به درگیری نظامی منجر شد. آن‌ها با دادن وعده‌هایی به اوکراین مبنی بر عضویت اوکراین در پیمان ناتو، نیرو‌های نظامی‌شان را در اروپای شرقی و تا نزدیکی مرز‌های روسیه آورده و اقدام به تحریک مسکو کردند. آن‌ها همچنین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقامات و مؤسسات روسی وضع کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که کمک‌های آمریکا به اوکراین پیشتر از جنگ روسیه آغاز شده بود، از کمک ۸۰۰ میلیون دلاری تحت عنوان کمک امنیتی به اوکراین شامل سامانه‌های ضد هوایی، ضد زره، اسلحه و مهمات و هواپیما‌های بدون سرنشین، خبر داد و پوتین را جنایتکار جنگی دانست. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز با ادعای آنکه روسیه کوچکترین کاهش تنشی در اقدامات خود نداشته، تحریم‌های بیشتر را گزینه آتی آمریکا دانست.

یک مقام بلندپایه در وزات دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته است: حمله به اوکراین و تغییرات در بازار نفت بهانه‌ای نیست که

موجب افزایش شدید بهای نفت شود. به زودی اوکراین را به پهپاد‌های تاکتیکی توانمند مجهز خواهیم کرد و اطلاعات مفیدی را در اختیار اوکراینی قرار خواهیم داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شد تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه سبب بسته شدن بورس در این کشور شده، روبل (واحد پول روسیه) سقوط کرده و مسکو در حال نزدیک شدن به مرحله عدم توانایی پرداخت بدهی خود است.

درحالی که رئیس‌جمهور اوکراین کشور‌های غربی را مقصر مرگ مردمش دانسته، وزیر امور خارجه تایوان اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید.

روسیه اعلام کرده است حمله به شرق اوکراین با هدف غیرنظامی کردن دونباس و دور کردن تهدیدات نظامی آمریکا و ناتو از مرز‌های روسیه و به درخواست رؤسای‌جمهور دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انجام شده است. فایننشال تایمز از پیشرفت مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه خبر داده اما کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرده است: هنوز زود است که در مورد هرگونه توافق با اوکراین سخن بگوئیم.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرد و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه گذشته اذعان کرده که اتحادیه اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه رسیده است. اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات اخیر کشور‌های غربی گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد.»

بیش از نیمی از ساکنان پایتخت اوکراین به دلیل بمباران آواره شدند. – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۲۰

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از شهردار کی‌یف، پایتت اوکراین اعلام کرد بیش از نیمی از ساکنان پایتخت اوکراین به دلیل بمباران آواره شدند.

۳ کشتی حامل پرچم پاناما آسیب دیدند و یک کشتی غرق شد -۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۴۵

خبرگزاری رویترز نوشت، دولت پاناما اعلام کرد: در جریان بمباران روسیه از دریای سیاه، ۳ کشتی حامل پرچم پاناما آسیب دیدند و یک کشتی غرق شد.

برنامه آموزش محرمانه تک تیرانداز سیا در خطوط مقدم شرقی اوکراین -۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۴:۲۵

خبرگزاری آرتی به نقل از یاهو نیوز نوشت طبق گزارش‌ها، واحد‌های شبه‌نظامی سیا (سازمان جاسوسی آمریکا) به همتایان اوکراینی خود برای استفاده از موشک‌های ضد تانک، فرار از ردیابی دیجیتال، و استفاده از ابزار‌های ارتباطی مخفی در برنامه‌ای در نزدیکی خطوط مقدم شرقی، علیرغم انکار قبلی، آموزش دادند.

خبرگزاری آرتی نوشت، مقامات اطلاعاتی سابق ادعا می‌کنند که این مأموریت که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، با هدف آماده کردن نیرو‌های ویژه اوکراینی برای مقاومت در برابر فشار نظامی روسیه و ارزیابی توانایی آن‌ها برای جنگ بود.

یکی از مقامات امنیت ملی آمریکا اعتراف کرد که اگرچه دستورالعمل رسمی برای مأموران شبه‌نظامی سیا اجتناب از شرکت در جنگ بود، اما محدودیت‌های مأموریت آن‌ها مبهم بود.

خبرگزاری آرتی اعلام کرد گفته می‌شود که مقامات کاخ سفید نگران هستند که نیرو‌های روسی هر عاملی را پیدا کنند و عملاً مأموریت مخفی آن‌ها را آشکار کنند.

درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۱۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در سخنرانی آنلاین خود برای اعضای کنگره آمریکا، بار دیگر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین با هدف محافظت از شهر‌های این کشور در برابر حملات روسیه، را خواستار شد.

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود که از طریق ویدئو کنفرانس برای کنگره آمریکا ایراد شد، تاکید کرد: « ما به تصمیم و کمک شما برای محافظت از آسمان کشورمان نیاز داریم.» زلنسکی پیش از پخش یک فیلم ویدیویی از کشورش که زیر حملات و بمباران‌های روسیه قرار دارد، خطاب به اعضای کنگره آمریکا تاکید کرد: «آیا درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، برای نجات اوکراینی‌ها خواسته زیادی است؟ آیا ایجاد منطقه پرواز ممنوع بشردوستانه در اوکراین درخواست زیادی محسوب می شود؟»

پوتین: گسترش ناتو به شرق ما را مجبور به دفاع از خود کرد – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۳۰

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت: آنچه غرب متمدن نامیده می‌شود و رسانه‌های غربی حتی به این حمله علیه دونتسک توجه نکردند و به راحتی از این فاجعه چشم پوشی کردند. این امر نشان دهنده به قهقرا رفتن انسانیت است. رنج‌های اهالی دنباس غیرقابل تحمل است و برای پایان دادن به این رنج‌ها جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختیم و توافقنامه همکاری و کمک از جمله کمک نظامی با آن‌ها امضا کردیم تا جلوی حملات علیه آن‌ها را بگیریم. نمی‌توانستیم کار دیگری بکنیم. اگر نیرو‌های ما فقط در خاک این دو جمهوری عملیات می‌کردند مشکل حل نمی‌شد بلکه تهدیدات علیه روسیه از طریق تبدیل این دو جمهوری به جبهه‌ای جدید ادامه پیدا می‌کرد و ممکن بود تا ابد ادامه پیدا کند. بر همین اساس می‌بینیم ناتو به سمت مرز‌های ما پیشروی می‌کند در نتیجه هیچ چاره دیگری برای حفظ امنیت روسیه به جز اجرای این عملیات نظامی نداشتیم. بدون شک همه اهداف این عملیات تحقق خواهد یافت و از امنیت روسیه و ملت این کشور دفاع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد اوکراین به جبهه‌ای برای جنگ علیه ما تبدیل شود. بی طرف بودن اوکراین و خلع سلاح آن و ریشه کن شدن نازیسم در این کشور برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: به مذاکرات ادامه می‌دهیم و می‌کوشیم از همه راه‌ها برای حمایت از غیرنظامیان استفاده کنیم. کشور‌های غربی همچنان به دنبال تبدیل اوکراین به کشوری مخالف روسیه هستند. کشور‌های غربی با دادن اطلاعات امنیتی و سلاح و اعزام مزدوران از نظام اوکراین حمایت می‌کنند. علاوه بر سلاح‌های نظامی، از سلاح اقتصاد هم علیه روسیه استفاده می‌کنند، اما آثار این اقدامات به خودشان باز می‌گردد و افزایش قیمت نفت و گاز و از دست رفتن فرصت‌های شغلی به آن‌ها ضربه خواهد زد. کشور‌های غربی می‌کوشند ملت‌های خود را متقاعد کنند که همه آنچه بر سر آن‌ها می‌آید به سبب اقدامات خصمانه روسیه است، ولی همه مشکلاتی که میلیون‌ها نفر در غرب با آن روبرو می‌شوند نتیجه اشتباهات حاکمان کشور‌های غربی است. آنان به هیچ وجه به فکر بهبود زندگی مردم خود نیستند بلکه فقط به دنبال تحقق اهداف خودخواهانه خود و کسب سود هستند. این امر نشان دهنده وجود مشکلات اجتماعی حتی در کشور‌های غربی است. غرب در تلاش است به هر شکلی که شده است سلطه خود را از طریق اقدامات و سیاست‌های غیرمسئولانه‌ای که بانک‌های آمریکا و کشور‌های غربی انجام می‌دهند، حفظ کنند. به سبب همین اقدامات آنها شاهد تورم جهانی و نابرابری در جهان و گسترش موج مهاجرت و افزایش میزان مرگ و میر در کشور‌های فقیر هستیم.

نامه به سازمان ملل متحد درباره حمله اوکراین به دونتسک – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۳۰

روسیه در نامه‌ای به مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله روز دوشنبه اوکراین به جمهوری دونتسک، اطلاع رسانی کرد.در این نامه توضیح داده شد موشک مجهز به کلاهک خوشه‌ای در منطقه مسکونی دونتسک و در محدوده تحت تسلط مقامات اوکراینی فرود آمد که به کشته شدن بیش از بیست نفر و زخمی شدن بیش از چهل نفر منجر شد. در میان قربانیان زنان و کودکان هم دیده می‌شوند.

تسلط گارد ملی بر نیروگاه برق آبی خرسون – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۴۰

ارتش روسیه در بیانیه ای اعلام کرد یگان‌های ما موفق شدند حمله نئونازی‌های اوکراینی با هدف بازپس گیری این نیروگاه راهبردی را دفع کنند. این بیانیه می‌افزاید، نیرو‌های گارد ملی فعالیت این نیروگاه را تامین کرده اند و نیروگاه به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد.

به صدا درآمدن آژیرهای خطر در لویو – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۲۰

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: آژیرهای خطر در شهر لویو به صدا درآمده و از مردم خواسته شده تا در در پناهگاه ها بمانند.

روسیه: دو بالگرد اوکراینی را به همراه ۱۲ پهپاد سرنگون کردیم – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱۳:۲۰

وزارت دفاع روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته موفق شده است دو بالگرد اوکراینی را به همراه ۱۲ پهپاد سرنگون کند.

وزارت دفاع روسیه همچنین از انهدام یک انبار نظامی با استفاده از سلاح های بسیار دقیق خبر داد.

این وزارتخانه همچنین از انهدام ۱۸۱ هواپیما و هلیکوپتر اوکراینی، ۱۷۲ هواپیمای بدون سرنشین و ۱۳۷۹ تانک و خودروی زرهی از آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد.

خبرها از حمله سایبری به پایگاه های دولتی روسیه – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱۴:۴۰

خبرگزاری تاس روسیه می گوید وب سایت های دولتی این کشور مورد حمله سایبری قرار گرفته اند

درخواست روسیه از آمریکا در خصوص ارائه اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی در آزمایشگاه‌های اوکراین – ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱۵:۲۵

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو از کی‌یف و واشنگتن می‌خواهد اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی در آزمایشگاه‌های اوکراین را ارائه دهند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت که مذاکرات روسیه و اوکراین از طریق گفت و گوهای ویدیویی ادامه دارد.

به گفته زاخارووا، طرفین در مورد مسائل نظامی، سیاسی و بشردوستانه گفتگو می کنند. زاخارووا همچنین گفت: مسکو و کی‌یِف بر سر تضمین مشترک امنیت نیروگاه هسته ای چرنوبیل به توافق رسیده اند.

وی گفت این کشور ممکن است با توجه به وضعیت آزمایشگاه‌های آمریکا در اوکراین، ماده پنج کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی را برای رایزنی مورد استناد قرار دهد

بلاروس: اگر زلنسکی با پوتین توافق امضا نکند، باید سند تسلیم را امضا کند- ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱۶:۴۵
شبکه تلویزیونی گزارش داد: رئیس جمهور بلاروس گفت اگر ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توافق امضا نکند، باید سند تسلیم را امضا کند..

او افزود در صورتی که اوکراین به تشدید تنش ادامه دهد و به مرز‌های حکومت ما تجاوزگری کند، به آن پاسخ خواهیم داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟