بیانیه نشست تهران؛ دولتی با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مسائل افغانستان است

  • انتشار: ۶ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 123213

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و روسیه با صدور بیانیه‌ای در پایان نشست تهران، تشکیل دولت فراگیر را تنها راه حل مسایل افغانستان خواندند.

در این بیانیه آمده که ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مسائل افغانستان است.

در نشست تهران که دیروز چهارشنبه (۵ میزان) برگزار شد، وزرای خارجه اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان حضور داشتند؛ اما وزرای خارجه چین و روسیه از طریق آنلاین در این نشست شرکت کرده بودند.

در بیانیه این نشست آمده که وضعیت در افغانستان به طور اساسی تغییر کرده است، کشورهای منطقه از وضعیت پیچیده نظامی- سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان نگرانی عمیقی دارند.

وزرای خارجه کشورهای همسایه در این بیانیه برحمایت از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی کشور نیز تأکید کرده اند.

همچنین، شرکت کنندگان با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین‌الملل و احترام به آرمان مردم افغانستان برای تحقق صلح پایدار، برای مشاهده یک افغانستان با ثبات، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کردند.

همچنین در این نشست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از طریق آنلاین شرکت داشت.

او در سخنرانی خود گفت که افغانستان با یک بحران فزاینده انسانی مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد.

گوترش افزود که از موارد نقض حقوق بشر و حملات در این کشور از زمان تسلط طالبان به شدت نگران است و خواستار تلاش برای مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر شد.

او همچنین از تعامل سازمان ملل با طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان یادآوری کرد و گفت که اگر کمک های بشری نرسد مردم افغانستان با فاجعه انسانی مواجه خواهد شد.

این نشست در ادامه نشست پاکستان در مورد افغانستان که به صورت انلاین برگزار شده بود، دایر شد.

اما؛ هنوز طالبان در مورد پیشنهادات این نشست واکنشی از خود نشان نداده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟