بیانیه دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان درباره تحولات اخیر یمن

  • انتشار: ۲۵ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 129572

در این بیانیه آمده است: پاکستان ایجاد این شورا را گامی مهم در جهت درست می داند که به پیشبرد راه حل سیاسی جامع برای خاتمه دادن به بحران یمن کمک می کند.

«هانس گراندبرگ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن روز چهارشنبه خواستار “تعهد جدی” طرفهای درگیر برای حفظ آتش بس در این کشور جنگ زده شد

وی در پایان نخستین دیدار خود از صنعا و پس از دیدار با رهبران گروه های حوثی این مطالب را بیان کرد. آتش بس دو ماهه در یمن ۱۱ روز پیش اجرایی شد.

این دیپلمات سوئدی در پایان سفر سه روزه خود گفت: در حالی که آتش بس به طور گسترده برقرار بوده است، باید مراقب چالش ها نیز باشیم. ما بر تعهد مستمر و مشارکت جدی طرفین در حفظ آتش بس متکی هستیم.

گراندبرگ گفت که نفتکش ها درحال ورود به بندر حدیده هستند که یکی از شروط آتش بس با هدف کاهش “بحران سوخت” در صنعا و مناطق دیگر یمن بوده است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن افزود: کار فشرده برای انجام اولین پرواز تجاری فرودگاه صنعا در شش سال گذشته در حال انجام است. این نیز یکی دیگر از شروط آتش بس بوده در حالی که مذاکرات در مورد بازگشایی جاده های مهم در استان تعز و سایر استان ها آغاز شده است.

وی تصریح کرد به رغم نقض‌های گزارش‌شده آتش بس، شاهد کاهش قابل‌توجه خصومت‌ها بوده‌ایم و هیچ گزارش تایید شده‌ای از حملات هوایی یا حملات فرامرزی دریافت نکرده ایم.

تخمین زده می شود که به دلیل سال ها جنگ در یمن بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته و چندین میلیون نفر آواره شده اند. سازمان ملل جنگ یمن را بدترین بحران بشردوستانه دانسته است.

پیش از این، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد طرفهای درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از دوم آوریل در ساعت ۱۹ اجرایی می شود، پاسخ مثبت دادند.

وی در بیانیه ای افزود: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. آنها همچنین برای ورود کشتی های سوخت به بنادر حدیده و انجام پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟