بولتون: چین به دنبال گسترش نفوذ در افغانستان است

  • انتشار: ۸ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123286

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا می‌گوید که پس از آن‌که واشنگتن از افغانستان روی گرداند، چین به دنبال گسترش نفوذ خود در این کشور است.

بولتون در یک گفتگوی رسانه‌ای افزود که مهم‌ترین اولویت امریکا باید تمرکز بر روی تهدید چین باشد. به باور او، چین در قرن حاضر نه فقط برای امریکا، بلکه برای کل غرب تهدید جدی است.

او در عین حال گفت که علاوه بر چین، افغانستان و خاورمیانه نیز تهدیداتی علیه منافع امریکا و غرب اند.

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان گفت: «چین در حال افزایش تلاش‌هایش برای گسترش نفوذ خود در منطقه‌ای است که دولت بایدن از آن روی گردانده است.»

وی در این مصاحبه، جو بایدن؛ رییس جمهور فعلی امریکا و هم ترامپ؛ رییس جمهور اسبق این کشور را مسئول خروج افتضاح از افغانستان خوانده؛ چرا که ظاهرا نتوانستند به امریکایی‌ها در این باره توضیح دهند.

بولتون در حالی از تلاش چین برای گسترش نفوذ در افغانستان خبر داده که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مقام‌های چینی بارها با طالبان دیدار و گفتگو کرده‌اند. آخرین دیدار دو طرف میان وزیر خارجه چین و هیأتی به رهبری ملا عبدالغنی برادر در دوحه بود. وانگ یی در دوحه با وزیر خارجه طالبان نیز دیدار کرد و درباره روابط دوجانبه گفتگو شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟