به اشرف غنی باید مدال داد

  • انتشار: ۲۴ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 118819
اشرف غنی

کمتر کسی را در دنیای سیاست افغانستان خواهید یافت که همچون آقای غنی بتواند به خوبی مأموریت خودش را در بازگردندان دوباره طالبان به قدرت به سرانجام برساند.

نخستین گام‌های او که کاملا پلان ریزی شده در راستای تابع هدفش قدرت‌گیری طالبان بود را با هم مرور می کنیم.

۱_ انتشار خبر بازگشت حکمتیار به افغانستان که از این طریق واکنش رهبران جهادی و مردم را در برابر این خبر بررسی کرد و اجازه داد حافظه های داغ مردم از روایت های تلخ دوران جولان گیری قصاب کابل بالا بیاید.
۲_حکمتیار روی فرش سرخ به کشور بازگشت و برای اینکه سران جهادی، خبرنگاران و فعالان مردمی به دیدار او بروند، برنامه ریزی صورت گرفت و دعوت نامه هایی فرستاده شد.
۳_پس از اینکه وجود قصاب کابل در انظار مردم عادی سازی شد؛ مرحله بعدی پلان را رونمایی کرد.
۴_ جریان آزادی زندانیان طالب را سر زبان ها انداخت و سپس بعد از مدتی، زندانیان خطرناک طالب را در حالیکه کالاهای نو پوشانیده بود در برابر دوربین تلویزیون قرار داد تا آنها به گذشته دهشتناک خود اعتراف کنندو متقاضی آدم خوب شدن شوند.
۵_ پس از برگزاری لویه جرگه هایی در راستای تابع هدفش برگرداندن طالبان به قدرت؛ خواستار آتش بس سه روزه و دعوت از طالبان برای گشت و گزار در سطح شهر کابل شد تا با مردم عادی شهر روبرو شوند و ارتباط بگیرند.
۶_ آرام آرام زمزمه صلح با طالبان را در کشور و سپس در جهان راه انداخت، و برای این برنامه هم، هر روز نشست هایی تحت عنوان صلح و مسامحه برای زنان و مردان در ولایت های کشور در دانشگاه ها و نهادهای دولتی، مباحثی سلسه وار در رسانه ها برگزار کرد.
۷_یکدست کردن پارلمان افغانستان گام مهم دیگر او بود، در دور بعدی مجلس، هفتاد فی صد اعضای مجلس کاملا با انتخاب و تایید او به پارلمان راه یافتند تا دیگر در برابر کارها و تقرری های او مقاومت نکنند و رأی بلی به برنامه های حکومت را همیشه گارانتی شده بگیرد.
۸_ تمام رئوسای دانشگاه های دولتی کشور حتی ریاست های دانشکده ها کاملا با تایید و تاپه او مقرر شدند تا همچنان مقر علم و آگاهی برای مبارزه با جهل؛ اخته بماند.
۹_تضعیف قدرت برخی سران و رهبران جهادی و دوسیه درست کردن برای آنها جهت منزوی شدن شان.
۱۰_جریان صلح را بامیزگردهایی رودرو با سران اصلی طالبان به صورت چرخه ای به میزبانی برخی کشورهایی که بعدها در حکومت طالبان نقش مهمی را خواهند داشت، به راه انداخت و گروه های کاملا تعریف شده از رهبران جهادی، اساتید صاحب نفوذ دانشگاه ها، چهره های مطرح خبری در رسانه ها، زنان و مردان تاثیر گذار که در کشور صاحب وجه بودند برای حضور در این نشست ها و سفرها، زیرکانه هدایت داده شدند.
۱۱_ راه اندازی قتلهای زنجیره ای چهره های نخبه کشور و انفجارهای برنامه ریزی شده در کورس موعود، مکتب سیدالشهدا، باشگاه ورزشکاران، انفجار در مصلی شهید مزاری در دشت برچی برای گرفتن برق چشمان قومی که می توانست خطرناک ترین گروه مقاومتی در برابر طالب شوند که برچسب داعش را همیشه به عاملین نامعلوم انتخاری ها می زد.
۱۲_ قدرت دادن به طالبان برای نفوذ در ولسوالی های شمال کشور و فرستادن امر ویژه به تمام نیروهای ارتش تا در برابر طالبان حالت دفاعی داشته و هرگز حملات هجومی نداشته باشند.
۱۳-خالی کردن خزانه و دارایی های مملکت در راستای ثروتمند شدن دوستان و چهره های تایید شده از اطرافیان خودش.
۱۴_بازکردن فضا بدون هیچ درگیری برای گرفتن تمام ولایات های بزرگ توسط طالبان با همکاری نفوذی هایی کاربلد که از ماه ها قبل برای قرار گرفتن در کنار رهبران مردمی و حرکت های خیزشی تربیت شده بودند تا آخرین اطلاعات جا به جا شده برای مقاومت در برابر طالبان را به کابل راپورت بدهند.
۱۵_به راه انداختن موجی از وحشت با جنگ روانی مدیریت شده در فضای مجازی از پیشروی طالبان و انتشار گسترده اخبار مربوط به مسائل ناموسی و تجاوز؛ تا مردم بهراسند و برای حفظ جان و جلوگیری از هرگونه بی عفتی دختران و زنان خود دست از مقاومت بکشند و با برجسته کردن شکست های پی در پی نیروهای مردمی و سربازان دولت روحیه مردم را برای پایداری تضعیف کنند.
۱۶_بتدریج راه دادن طالبان برای آمدن به قدرت در پایتخت و تسلیم شدن و خلع سلاح کردن رهبران جهادی و اعطای امان نامه برای رهبران و چهره های مطرح تا از کشور خارج نشوند و در قدرت سهم نگیرند و فقط بتوانند زندگی فردی خود را مدیریت کنند.
۱۷_ واگذاری تمام افغانستان به طالبان و رهبران طالب و آغاز حکومت امارات با سران سابق و چهره هایی از دولت فعلی و تقسیم قدرت تحت نظارت پاکستان و کشورهای غربی.
۱۸_ ترک خاک افغانستان به همراه رولا و بازگشت به زندگی در کنار فرزندان آمریکایی اش.

دکتر بتول سید حیدری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟