بهشت امن تروریسم بین‌المللی

  • انتشار: ۲۸ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 129639
افغانستان

نیروی هوایی پاکستان دیروز مناطقی در خوست و کنرها را بمباران کرد. من ضمن آن‌که با قربانیان این حادثه اظهار همدردی می‌کنم، می‌خواهم بپرسم که آیا گاهی اندیشیده‌اید که چرا از ایالات متحده آمریکا در بیست سال گذشته شروع تا پاکستان و برخی از کشورهای دیگر این مناطق را بمباران می‌کنند؟ چرا سهم قبایل دو سوی مرز دیورند در دنیای کنونی به جای برق و سایر امکانات رفاهی، درد و رنج ناشی از استعمال بمب و خمپاره است؟ چرا مادر بمب‌ها در مناطق پشتون‌نشین استعمال شد؟
بیایید برای گذار از این وضعیت، اعتراف کنیم که این مناطق و شماری از مناطق جنوب کشور به معنای واقعی کلمه “مرکز تولید شرارت” در منطقه و حتا در سطح جهان‌اند و بهشت امن تروریستان. در همین مناطق است که بیش‌تر از ده‌ها گروه تروریستی بین‌المللی فعالیت می‌کند و در همین جغرافیا است که بخش اعظم هیروئین جهان تولید می‌گردد.
بگذریم از این‌که این مناطق خاستگاه مرتجع‌ترین گروه سیاسی دنیا یعنی ط.البان را نیز تشکیل می‌دهد.
سیاست‌مدار پشتون همه تلاش این است که این واقعیت را انکار کند. چون می‌پندارد که تداوم چنین وضعیتی به سود سلطه مافیایی و قومی شان است. اما واقعیت این است که تا زمانی که یک زندگی متمدنانه جایگزین شرارت در آن مناطق نگردد، همه دنیا به نوبت آن‌جا را بمباران خواهند کرد. چون همه دنیا از تداوم چنین وضعیتی در آن‌جا متضرر می‌گردد.
فقط ترویج زندگی متمدنانه در آن مناطق می‌تواند آن‌ها را از بمب و خمپاره نجات دهد و بس. هیچ راه حل دیگری وجود ندارد.

عبدالشهید ثاقب

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟