بسوی برداشتن تحریم های امریکا علیه ایران ؟

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 113276

اولیت سیاست کلان جوبایدن نه افغانستان است که وی همیشه میخواست از شر این جنگ خود را راهی بخشد. شرقمیانه نیز نیست. امریکا کشوری را نمیشناسد که امنیت اسرائیل ( موجودیت آن) را به خطر اندازد. نفت نیز دیگر اهمیت گذشته را برای امریکا از دست داده. امریکا در زمینه انرژی، بویژه نفت، حتا اگر استخراج نفت خوشه ای را هم در آلاسکا ببندد، رسیده.

در سیاست راهبری جوباید چین مقام اول را دارد. چین رقیب امریکاست و در بخشهای مهم اقتصادی و تخنیکی همین حالا از وی جلو افتاده. یک نمونه از رقابت : چند روز قبل چین موفقانه رباط خود را روی کره مریخ پیاده کند. شاید دو سوم مردم جهان از آن خبر نداشته باشند. به هر صورت چند هفته قبل که امریکا قادر شد به این پیروزی دست یابد تمام تلویزیونهای فرانسه فرود رباط را بطور زنده دنبال میکردند و دو روز کامل از آن حرف میزدند. از فرود آمدن رباط چین که اهمیت بیشتر دارد زیرا یک کشور دیگر در جایی که امریکا یکه تاز بود، حالا با آورقابت میکند.

جوبایدن در مورد چین سیاست ترامپ را ادامه میدهد، یعنی رقابت و جلوگیری از رشد بیشتر اقتصادی و استراتیژیک چین. اینجاست که ایران که همین دو ماه قبل قرارداد راهبردی ۲۵ ساله را چین امضا نمود و تمام عناصر تبدیل شدن را به یک قدرت بزرگ در منطقه دارد به اولیت امریکا مبدل شده.
عناصر زیادی در این تغیر استراتیژی امریکا در مورد ایران نقش دارند :

۱ ـ با برگشت به برجام و برداشتن تحریمها امریکا در قدم اول میخواهد از یک ایران اتومی ( اتومی نظامی) جلوگیری کند. به عقیده جوبایدن ایران که قبلآ به تکنولوژی موشک ، بشمول موشکهای دور برد با قدرت ضربتی و نشانه گیری دقیق دست یافته با راه یافتن به بمب اتومی به یک کشور ضربه ناپذیر مبدل خواهد شد.

۲ ـ امریکا همراه با اروپا امیدوار است که بعد از برداشتن تحریمها، مذاکرات را با ایران روی برنامه رشد موشکها و سیاست منطقوی آن ادامه بدهد. امری که البته از همین حالا ایران این احتمال را غیر ممکن دانسته.

۳ ـ جوبایدن اعتقاد دارد که تحریمهای یکجانبه ایران، مغایر با قواعد بین المللی و با مخالفت متحدین اروپایی اش ایران را بسوی چین کشانده. رفع تحریم از وابستگی و داد و ستد ایران با چین خواهد کاست.

۴ ـ متحدین اروپایی امریکا، بشمول انگلستان، طرفداران سرسخت برگشت به برجام و لغو تحریم ها استند.

۵ ـ سرانجام سیاست تحریمهای حداکثری ترامپ که وزیر خارجه آن پومپئو به صراحت میگفت که هدف نارضایتی مردم، شورش و تغیر رژیم است، ناکام ماند. این تحریم های حداکثری و گاهی غیر انسانی به اقتصاد ایران ضربه زد، شرکتهای اروپایی را مجبور کرد که به قراردادهای خود با ایران خاتمه دهد و حتی دارایی های ایران را در هند و کوریای جنوبی و دیگر کشورها مسدود نمود، روی زندگی روزانه مردم تآثیرات ناگوار داشت ولی نتوانست نه به رژیم و نه کاملآ به آقتصاد ایران ضربه بزند. ایران توانست تا حدی این تحریمها را دور بزند و حتی به پیمانهٔ کمی نفت خود را بفروشد. لذا ادامه سیاستی که شکست خورده بود برای بایدن کار آمد نداشت.

یکی از نتایج مهم لغو تحریمها، حتا قبل از آنکه رسمآ صورت بگیرد تغیر رویه عربستان سعودی در برابر ایران است. نمایندگان دو کشور در بغداد مذاکرات مقدماتی انجام داده تا برقراری روابط عادی دیپلوماتیک را میان دو کشور جستجو کنند.

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟