بسم‌الله محمدی: «متین بیگ» مرا فریب داد و زمینه فرار غنی را فراهم کرد

  • انتشار: ۸ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 123283

بسم‌الله محمدی؛ سرپرست پیشین وزارت دفاع یکی از عوامل سقوط کابل به دست طالبان را متین بیگ؛ رییس دفتر ریاست جمهوری دانسته و گفته‌است که او زمینه فرار اشرف‌غنی را فراهم کرد.

محمدی در توییتی نوشته‌است که متین بیگ او و همکارانش را اغفال کرده‌‌بود.

وزیر پیشین دفاع گفته‌است: «یکی از عوامل سقوط، همین بچه متین بیگ دربار بود؛ چون با توییت به مردم اطمینان داد که در کابل هیچ تهدیدی وجود ندارد و من و همکارانم را اغفال و زمینه فرار غنی را مساعد ساخت.»

بسم‌الله محمدی می‌گوید، قرار بود او از میدان هوایی کابل اطلاع بگیرد که چه جریان دارد؛ اما «این مامور سقوط (متین بیگ)» با عجله به وزارت دفاع آمده و گفته «رییس صاحب این‌جا تشریف میاره».

این در حالی است که متین بیگ به تازگی به‌خاطر حمایت از غنی عذرخواهی کرده و گفته‌است که فروپاشی افغانستان از سال ۲۰۱۴ آغاز شد؛ زمانی‌ که اشرف‌غنی به قدرت رسید.

بیگ در بخشی از گفتگویش در پادکست «آرزویی برای افغانستان» که توسط لیز دوسِت؛ خبرنگار بی‌بی‌سی تهیه شده، از سقوط دولت افغانستان اظهار تاسف کرده و گفته‌است که خودش بخشی از این واقعه است.

کابل در ۲۴ اسد با فرار غنی بدون درگیری به طالبان تسلیم شد و به این ترتیب، دولت افغانستان سقوط کرد.

کسانی که هنگام فرار غنی او را همراه کرده‌اند نیز می‌گویند که قرار بود رییس جمهوری پیشین با چرخبال به وزارت دفاع برود؛ اما برخلاف برنامه، چرخبال به طرف شمال کشور پرواز کرد و در ازبکستان فرود آمد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟