برنامه جهانی غذا: ۲۰ میلیون نفر در افغانستان گرسنه می‌خوابند

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 138707

برنامه جهانی غذا از بحران غذایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که مردم غذای کافی ندارند و حدود ۲۰ میلیون تن شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

شائو لی؛ مسئول برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در افغانستان، روز یک‌شنبه، ۲۴ ثور، گفت که حدود نیمی از مردم این کشور با شکم خالی می‌خوابند و غذای کافی ندارند.

برنامه جهانی غذا در حالی از گرسنگی مردم در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که روز گذشته دومین محموله ۴۰ میلیون دالری برای مصارف «بشردوستانه» در یک هفته به کابل رسید.

شائو لی؛ مسئول برنامه جهانی غذا برای افغانستان، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» در لندن گفته است که پس از روی کار آمدن مجدد طالبان، فرصت‌های شغلی در این کشور شدیدا کاهش یافته است.

خانم لی همچنین گفت: هر روز، حدود ۲۰ میلیون نفر در افغانستان غذای کافی ندارند و گرسنه می‌خوابند، و چهار میلیون مادر و کودک در معرض خطر سوء تغذیه هستند و خطر مرگ وجود دارد. پس از آگست ۲۰۲۱، بنیاد اقتصادی افغانستان سقوط کرده است. سه سال گذشته خشک‌سالی وجود داشته و قیمت مواد غذایی نیز افزایش یافته است.

مسئول برنامه جهانی غذا برای افغانستان به لندن سفر کرده و در مورد وضعیت افغانستان با نمایندگان پارلمان بریتانیا صحبت کرده است.

نظر به گفته‌های خانم لی دو بحران همزمان دامنگیر مردم افغانستان شده است: کاهش تولید مواد غذایی به دلیل خشکسالی و نداشتن توانایی خرید مواد غذایی به دلیل گسترش فقر و نبود شغل.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌گوید که سوء‌ تغذیه حاد در ۲۵ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور «بالاتر از آستانه اضطراری» است و انتظار تشدید این روند می‌رود، حدود نیمی از کودکان زیر ۵ سال و یک چهارم زنان باردار و شیرده در ۱۲ ماه آینده به حمایت حیاتی غذایی نیازمند هستند.

برنامه جهانی غذا همچنین گفته است که برای شش ماه آینده به ۱.۴۶ میلیارد دالر برای عملیات کمک‌رسانی خود در افغانستان «نیاز فوری» دارد.

این در حالی است که حدود ۳۵۰۰ نفر از کارکنان سازمان ملل متحد در حدود دو ماه اخیر در اعتراض به منع کار همکاران زن برای امور بشردوستانه از سوی طالبان، سر کار خود حاضر نشده‌اند یا از خانه کار می‌کنند.

در حالی که مذاکرات سازمان ملل با طالبان برای تجدید نظر بر این فرمان همچنان ادامه دارد، این سازمان هشدار می‌دهد که محدودیت‌های طالبان بر کار زنان مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به زنان و کودکان خواهد شد.

پیش‌تر یوناما نیز اعلام کرد که با اعمال «تبعیض جنسیتی» از سوی طالبان در«دوراهی چالشی» قرار گرفته‌ که باید یکی را انتخاب کند.

این سازمان هشدار داده که در صورت توقف فعالیت‌های خود در افغانستان «باید روشن باشد که مسئولیت هرگونه عواقب منفی این بحران برای مردم افغانستان، بر عهده مقام‌های حاکم [طالبان] خواهد بود».

طالبان اما منع کار زنان را «موضوع ارزشی داخلی افغانستان» خوانده است.

بعد از روی کار آمدن طالبان حدود ۲۰ ماه پیش که پس از خروج نیروهای امریکا از افغانستان اتفاق افتاد، کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به شدت کاهش یافته است. سیاست‌های طالبان از جمله محدودیت شدید بر آموزش و فعالیت دختران و زنان در افغانستان وضعیت را پیچیده‌تر و کمک‌رسانی را سخت‌تر کرده است.

در همین حال، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، وضعیت انسانی در افغانستان را بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان خوانده است.

او پس از نشستی با نمایندگان ویژه کشورها در دوحه قطر گفت ۹۷ درصد مردم افغانستان فقیرند و دوسوم از ۲۸ میلیون نفر در سال جاری برای زندگی روزمره خود به کمک نیاز دارند و ۶ میلیون زن و کودک گرسنه هستند.

آقای گوترش از کمبود کمک به عنوان یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی یاد کرد و گفت: «سازمان ملل بیش‌تر از شش میلیارد دالر برای کمک به افغانستان درخواست کرده، اما کمتر از هفت درصد، حدود ۳۰۰ میلیون دالر به عنوان کمک دریافت کرده است.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟