بدیل امارت، یک حکومت مردم سالار است نه داعش

  • انتشار: ۱۳ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 125955

ادریس زمان معین سیاسی و سرپرست پیشین وزارت خارجه در یک اسپیس توئیتری در لابلای توضیحاتش برای ملاقات با مقامات وزارت خارجه کنونی گفت که بدیلی برای طالبان وجود ندارد و بدیل آنها داعش است.

من با اینکه آقای زمان را دور ا دور میشناسم و او را شخص محترمی میدانم با این استدلال از بیخ و بن مخالفم. این استدلال مشابه همان استدلالی است که میگفتند بدیل جمهوریت فقط امارت است و راه سومی وجود ندارد.

یک بار فضلی در دانشگاه ابن سینا که حضور پیدا کرده بود همین حرف را زد. راه سوم وجود داشت و آن راه کسانی بود که هم از فساد و خویش‌خوری افراد تحت نام جمهوریت به ستوه آمده بودند و هم از امارت بیزار بودند. نمیشود ابدالابد مردم را بین بد و بدتر محکوم به انتخاب کرد‌.

بدیل امارت یک نظام دموکراتیک و مردم‌سالار است که به رای و نظر مردم احترام بگذارد و آن را به رسمیت بشناسد‌. حق تحصیل و اشتغال را برای آحاد مردم با هر جنسیت و نژاد و مذهبی که دارند فراهم کند. در قرن بیست و یک نمیشود حتی یک شخص را به دلیل سنت‌های قبیله‌ای یک گروه از ابتدایی‌ترین حقوقش محروم کرد. اینکه در شرایط فعلی چطور میتوان امارت را وادار ساخت به این خواست‌ها تن دهد یا اصلاً میدهد یا خیر بحث علیحده است.

عمار واعظی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟